vrijdag 11 november 2016
Recente werken Ken Knight
Ken Knight (1956) is een Australische schilder. Hij schildert zijn landschappen op een aansprekende, impressionistische manier. De basis schildert Ken altijd buiten (plein-air), waarna hij de werken in zijn atelier verder verfijnd. In Australië is hij - begrijpelijk - één van de toonaangevende hedendaagse landschapschilders. Hieronder vind je een aantal recente werken. Ze tonen zijn geheel eigen signatuur. Naast Australische landschappen zie je twee resultaten van zijn bezoek aan Venetië. Wil je meer zien? Klik dan hier.
zondag 6 november 2016
Clark Art Institute, Pierre Auguste Renoir
Dat het 'Clark Art Institute' een indrukwekkende verzameling Renoir-topstukken heeft, benoemde ik al. Ik voeg een aantal ervan - gedownload van hun website - ter illustratie toe.
Marie Thérese Durand-Ruel Sewing (1882)
Bridge at Chatou (1875)
Onions (1881)
View at Guernsey (1883)
Child with a bird (1882)
Sleeping girl (1880)
Wash-House Boat at the Bas-Meudon (1874)
Clark Art Institute, Massachusetts
Eén van de meest aansprekende collecties impressionistische schilderijen bevindt zich in het Clark Art Institute, Massachusetts. Een prachtige, kleurrijke verzameling van schilderijen van de oorspronkelijke impressionisten, die zijn weerga niet kent. Oordeel vooral zelf: klik hier. Daarbij zijn de werken van Auguste Renoir ruim vertegenwoordigd. Naast de impressionistische schilderwerken zijn er ook een aantal van de beelden te zien, die Edgar Degas maakte van balletdanseressen en paarden. Onderwerpen die hij ook graag op doek vastlegde: klik hier.
Hoe is het toch mogelijk dat een museum in Massachusetts zo'n uitgebreide collectie topwerken bezit? Dit gaat terug naar de Amerikaan Robert Sterling Clark, die zich begin 20ste eeuw met zijn vrouw Francine in Parijs vestigde. Dankzij een aanzienlijk - van zijn 'grandfather' - geërfd kapitaal bouwden ze er hun privé collectie op. Terug in de VS zochten ze in de jaren direct na WOII een veilige plaats voor hun collectie en kwamen - na een uitgebreide zoektocht - uit in Massachusetts. Sinds die tijd is het instituut aanzienlijk uitgebreid en bestaat tegenwoordig uit een groot complex in Williamstown.
Hoe is het toch mogelijk dat een museum in Massachusetts zo'n uitgebreide collectie topwerken bezit? Dit gaat terug naar de Amerikaan Robert Sterling Clark, die zich begin 20ste eeuw met zijn vrouw Francine in Parijs vestigde. Dankzij een aanzienlijk - van zijn 'grandfather' - geërfd kapitaal bouwden ze er hun privé collectie op. Terug in de VS zochten ze in de jaren direct na WOII een veilige plaats voor hun collectie en kwamen - na een uitgebreide zoektocht - uit in Massachusetts. Sinds die tijd is het instituut aanzienlijk uitgebreid en bestaat tegenwoordig uit een groot complex in Williamstown.
Claude Monet, Bridge at Dolce Acqua (1884)