NB die kuierende man in blauw in het derde schilderij is Claude Monet.
zaterdag 4 februari 2017
Caillebotte: variatie, levenslust, talent, autonomie
Waarom ik liefhebber ben van de werken van Gustave Caillebotte? Omdat zijn oeuvre zo'n variatie kent. Je ziet als het ware hoe hij genoot van het vastleggen van zovele verschillende onderwerpen. En dat deed hij met een groot talent, zowel in zijn meer naturalistische, als in zijn echt impressionistische werken. Caillebotte was ook een onafhankelijke kunstenaar. Hij hoefde zich niet te bekommeren om het feit of hij voldoende werken zou verkopen. Die autonomie verwierf hij door twee majeure erfenissen. Je vindt hieronder een collage van zijn werken, vol stijlen en onderwerpen.
NB die kuierende man in blauw in het derde schilderij is Claude Monet.
NB die kuierende man in blauw in het derde schilderij is Claude Monet.
maandag 30 januari 2017
Caillebotte: Rue Halevy (nader onderzoek)
Mijn vorige bericht (klik hier) ging over Parijse schilderijen die Gustave Caillebotte maakte. Met als basis voor dat digitale zoektochtje een boek over Caillebotte dat ik heb. Bij die zoektocht kwam ik dus ook onderstaande twee werken tegen van Rue Halevy. Twee impressies gemaakt vanuit hetzelfde gezichtspunt: één in het voorjaar, de ander in de herfst. Mooi toch! Of is er iets mee?
Op het eerste gezicht niets aan de hand, want de impressionisten waren het die begonnen met het maken van series: hetzelfde beeld in ander licht of sfeer weergegeven. Ook de kleuren op beide werken zijn heel geloofwaardig. Maar dat is vreemd; Monet was de eerste die met dergelijke series begon en dat was rond 1890 en dit schilderij van Caillebotte is uit 1878. Als je goed kijkt, is er nog iets vreemds en dat is dat beide schilderijen exact gelijk zijn, behalve dan de kleuren. Ieder detail - hoe klein ook - blijkt op beide schilderijen te zien, iets wat in tijden zonder exacte reproductiemethoden onmogelijk was. Kortom: één van deze schilderijen is een computerbewerking (een goede, dat wel). Het 'herfstschilderij' is op Wikiart te vinden (klik hier). Ook verkoopt een reproductie-website de herfst-versie, waarbij ik graag één van hun foto's laat zien: een mooie slaapkamer wat mij betreft.
Uitkomst 'nader onderzoek':
Het originele schilderij laat zich echter terugvinden op de site van veilinghuis Christies (klik hier). Daar is het in 2003 in New York verkocht voor een bedrag van USD 1,4 miljoen. De erbij afgebeelde foto geeft de uitkomst. De 'voorjaarsversie' blijkt dus de enige en de juiste Caillebotte.
Meer Caillebotte, Rue Halevy:
Nu ik toch bezig ben, hierbij ook de 2 andere werken die Caillebotte van de Rue Halevy maakte.
Op het eerste gezicht niets aan de hand, want de impressionisten waren het die begonnen met het maken van series: hetzelfde beeld in ander licht of sfeer weergegeven. Ook de kleuren op beide werken zijn heel geloofwaardig. Maar dat is vreemd; Monet was de eerste die met dergelijke series begon en dat was rond 1890 en dit schilderij van Caillebotte is uit 1878. Als je goed kijkt, is er nog iets vreemds en dat is dat beide schilderijen exact gelijk zijn, behalve dan de kleuren. Ieder detail - hoe klein ook - blijkt op beide schilderijen te zien, iets wat in tijden zonder exacte reproductiemethoden onmogelijk was. Kortom: één van deze schilderijen is een computerbewerking (een goede, dat wel). Het 'herfstschilderij' is op Wikiart te vinden (klik hier). Ook verkoopt een reproductie-website de herfst-versie, waarbij ik graag één van hun foto's laat zien: een mooie slaapkamer wat mij betreft.
Uitkomst 'nader onderzoek':
Het originele schilderij laat zich echter terugvinden op de site van veilinghuis Christies (klik hier). Daar is het in 2003 in New York verkocht voor een bedrag van USD 1,4 miljoen. De erbij afgebeelde foto geeft de uitkomst. De 'voorjaarsversie' blijkt dus de enige en de juiste Caillebotte.
Meer Caillebotte, Rue Halevy:
Nu ik toch bezig ben, hierbij ook de 2 andere werken die Caillebotte van de Rue Halevy maakte.
Rue Halevy, seen from a balcony
Rue Halevy, view from the sixth floor
Foto's Rue Halevy & Opera Garnier:
In aanvulling hierbij nog enkele foto's. De eerste heeft hetzelfde gezichtspunt als Caillebotte destijds, met rechts achterin 'Opera Garnier'. De Rue Halevy bevindt zich aan de zijkant van 's werelds grootste operagebouw. De start van de bouw ervan (1861) viel ongeveer samen met de aanleg van deze straat (vanaf 1858). Op het moment dat Caillebotte het schilderde was Opera Garnier pas 3 jaar in bedrijf. Op de foto daaronder zie je de Rue Halevy in tegenovergestelde richting: je ziet aan de overkant van het kruispunt het gebouw van waaruit Caillebotte de schilderijen maakte. Daar weer onder de Opera Garnier, met rechts de straat vernoemd naar Franse opera-schrijver 'Fromental Halevy'.
zondag 29 januari 2017
Gustave Caillebotte: 'sketches of Paris'
Groot liefhebber ben ik van Gustave Caillebotte (1848 - 1894), één van de leden van de oorspronkelijke Parijse impressionistengroep. Wellicht niet de bekendste, wel een belangrijke. Niet alleen als talentvol en vernieuwend schilder, ook als financieel ondersteuner van de impressionistengroep. Dat dankzij de grote erfenissen die hij in 1874 en 1878 ontving. Hierbij een collage van zijn schilderijen van het (toen nieuwe) Parijs, rond 1880.
Voor meer Caillebotte op deze Blog klik hier en hier.
Barracks of the Pepiniere (1877)
Rue Halevy, balcony view (1878) Klik: hier
Boulevard seen from above (1880)
A balcony (1880)
The man on the balcony (1880)
Boulevard des Italiens (1880)
Balcony in Paris (1880)
Boulevard Hausmann in snow (1880)
Voor meer Caillebotte op deze Blog klik hier en hier.