Monet was in de jaren negentig van de 19e eeuw de eerste schilder, die series van hetzelfde onderwerp ging maken. Op deze Blog besteedde ik al eerder aandacht aan zijn bekende serie van de kathedraal van Rouen: klik hier. Hij werd een meester in het maken van die series; dezelfde plaatsen of onderwerpen in ander licht. In mijn post hiervoor (klik hier) liet ik al 4 vergelijkbare schilderijen zien, die hij in 1897 maakte van het eilandje in de Seine. Datzelfde jaar maakte hij vanaf zijn atelierboot (zie boven) op diezelfde plaats op de Seine onderstaande serie van 16 schilderijen. Monet was gewend om aan een groot aantal schilderijen tegelijk te werken. Afhankelijk van het vroege tijdstip en het steeds veranderde licht, verwisselde hij vaak van canvas op zijn ezel en werkte gedurende lange tijd aan zo'n serie. Het specifieke licht van het moment paste maar ruim 5 minuten bij zo'n schilderij. Aan de schilder de uitdaging om precies op tijd weer van schilderij te wisselen.
De ultieme biografie van Monet werd geschreven door Daniël Wildenstein: 'Monet, or the Triumph of Impressionism'. Daarnaast stelde hij ook de catalogus in 4 delen samen, met alle (circa 2.000) werken van Monet. Bij zijn indrukwekkende research wist hij zelfs 100 werken weer te herontdekken. Alle werken zijn chronologisch opvolgend genummerd, waarmee het mogelijk is om bij elkaar behorende schilderijen op te zoeken en te rubriceren. Hieronder vind je die volledige serie van de ochtend aan de zij-arm van de Seine, die ik bij elkaar zocht op basis van zijn nummering. Alleen van W1486 ontbreekt op internet (en ook in de catalogus zelf) de kleurenversie.
W1473
W1474
W1476 (klik hier)
W1477
W1479
W1480
W1481 (klik hier)
W1483 (klik hier)
W1484 (klik hier)
W1485 (klik hier)
W1487 (klik hier)
W1488