Interessant om te zien hoe goed gedocumenteerd sommige musea hun schilderijen digitaal presenteren. Neem als voorbeeld het Art Institute of Chicago, in het bezit van een groot aantal impressionistische werken. Zoals bovenstaand prachtige schilderij uit 1891 uit Monet's hooibergen serie. Deze hooibergen stonden in het landelijke Giverny nabij Monet's huis. Hij schilderde ze in 1891 en het jaar erna in diverse seizoenen en verschillende omstandigheden. De werken schilderde hij ter plekke buiten, maar voltooide ze altijd in zijn atelier. In mei 1891 exposeerde hij 15 van deze nieuwe doeken tegelijk bij zijn kunsthandelaar Durand-Ruel. Het werd zijn grootste serie tot dan toe, nog nooit vertoonde sfeercomposities en een groot commercieel succes. De serie betekende een doorbraak in zijn carrière.
Op de website van het Art Institute staat veel research over dit specifieke schilderij: klik hier. Monet verkocht het schilderij op 9 mei 1891 aan zijn kunsthandelaar Durand-Ruel voor een bedrag van 3.000 francs. Durand-Ruel verkocht het schilderij een maand later aan Charles Fairchild uit Boston. Een goede deal, want de prijs was toen al 5.000 francs. De koper bedacht zich en wilde toch liever een ander schilderij van Monet. Door die ruil kwam het schilderij in augustus van dat jaar weer terug bij de Parijse kunsthandelaar. Durand-Ruel verkocht het schilderij op dezelfde dag aan zakenman Potter Palmer uit Chicago voor 6.000 franc. Het schilderij bleef door erfenissen in die familielijn, waarna het uiteindelijk in 1985 werd geschonken aan het Art institute.
Recordbedrag op veiling voor schilderij uit hooibergen serie
Op 14 mei 2019 werd één van de schilderijen uit de Hooibergen serie verkocht via Sotheby's voor een recordbedrag van $ 110 miljoen. Ook dit schilderij werd oorspronkelijk in 1892 verkocht aan Bertha Palmer, de vrouw van de Potter Palmer die het ook hooibergen schilderij hierboven kocht. Bertha Palmer had in 1891 de oorspronkelijke tentoonstelling van de 15 hooibergschilderijen gezien. Na aankoop van het schilderij verkocht ze het al snel weer door. Ze kreeg er spijt van en kocht het schilderij terug. Ze keerde samen met 8 aangekochte andere schilderijen uit de hooibergen serie terug naar de Verenigde Staten. Zij was één van de voorbeelden van kapitaalkrachtige bewonderaars van Monet, die ervoor zorgden dat hij succesvol en ook zelf kapitaalkrachtig werd. Naast de 9 hooiberg schilderijen had mevrouw Palmer 4 schilderijen uit de Populierenserie, 3 van de kathedraal van Rouen serie (klik hier) en 3 werken uit de ochtenden aan de Seine serie (klik hier).
Voor een overzicht met alle andere posts van Claude Monet op deze Blog: klik hier.