Sinds ik zelf actief schilder (zie mijn Instagram account: klik hier), post ik niet zo vaak meer berichten op deze Impressionisme Blog. Toch ben ik er nu weer even speciaal voor gaan zitten, want ik kwam zo'n onderscheidende schilder tegen, dat ik hierover graag een nieuw bericht plaats. Dit gaat over Street art kunstenaar Helen Bur uit Cornwall, die haar mooiste werken in een enorm formaat op gebouwen schildert. Haar schilderijen (lees: de gebouwen) zijn verspreid over de wereld te vinden. Soms als prachtig kleurrijk contrast met de lelijke stedenbouwkundige omgeving waar het gebouw staat. Ze schildert figuratief in een Impressionistische stijl. Voor Helen is schilderen een manier om hedendaagse verhalen te vertellen over mensen. Haar schilderijen zijn niet alleen heel goed, de omvang en plek maakt ze ook indrukwekkende projecten. Voor de eigen website van Helen Bur: klik hier.
Zitten in de Zon
Blog in het teken van 'Impressionisme' en 'Kleuren delen'
zondag 26 oktober 2025
Helen Bur: Streetart schilder uit Cornwall
maandag 28 juli 2025
'Midden-Delfland op z'n mooist' (26 juli t/m 25 oktober 2025 in Schipluiden)
Samen met Rina Visser en Jacques Moerman (van 'Historische Vereniging Oud-Schipluiden') mocht ik de expositie 'Midden-Delfland op z'n mooist' organiseren. Een mooi overzicht van 1,5 eeuw schilderkunst in Midden-Delfland in Museum 'Het Tramstation' in Schipluiden. Deze expositie, in dit karakteristieke gebouw uit 1912, had een bijzondere aanloop.
Nadat ik september 2023 in Domburg van Hans Versfelt de basisbeginselen van het schilderen had geleerd (klik hier), schilderde ik gepassioneerd een Zeeland-serie van 37 schilderijen bij elkaar. Die serie kon ik integraal tentoonstellen in Domburg (klik hier) en Vlissingen (klik hier). Al tijdens het schilderen van die serie zei ik tegen bevriend kunstenaar Dirk den Hoed: "deze serie beschouw ik als de oefening voor het échte werk: het schilderen van een Midden-Delfland serie." In die serie zou mijn passie voor Impressionisme én het landschap van Midden-Delfland samenkomen. Mijn eerste Midden-Delfland schilderij maakte ik op 14 september 2024 in Den Hoorn, tijdens het sfeervolle Montmartre-festival van 'Cultuurstek' (klik hier). Die zonnige septembermiddag schilderde ik er in een aantal uren hun kleurrijke tableau (klik hier), dat werd gewaardeerd.
Die vrijdag erna - het was prachtig nazomerweer - besloot ik de Valbrug in Schipluiden te schilderen. Ik stond die vrijdag daarom al vroeg op de steiger naast de Gaag. Natuurlijk komen er geïnteresseerden langs als je daar zo staat te schilderen. Eén ervan was Jacques Moerman, die als bekende historicus interesse toonde. Nadat ik hem naar zijn naam had gevraagd, kon ik hem vertellen dat ik thuis een boek van hem in de kast had staan*. De verbinding was gelegd en Jacques heeft mijn naam blijkbaar genoemd naar Rina Visser, die net als Jacques bestuurslid is van 'Historische Vereniging Oud-Schipluiden'. Heel bijzonder aan deze actieve historische vereniging is dat ze met 'Het Tramstation' een eigen museum hebben, met door henzelf ingerichte wisseltentoonstellingen (klik hier). Rina kwam ik later die maanden tegen bij 'Cultuurplatform Midden-Delfland', waar ik in de tussentijd op voorspraak van Dirk den Hoed lid van was geworden. Daar maakte ik bekend dat ik, in navolging op mijn Zeeland-serie, een Midden-Delfland serie zou gaan maken en liet enkele eerste werken zien.
* 't Woudt. De rijke geschiedenis van het kleinste dorp van Nederland
Deze beschreven aanloop had bij de historische vereniging het idee opgeleverd, om een kunstexpositie te gaan organiseren waarin hun rijke collectie aan historische Midden-Delfland schilderijen gecombineerd zou worden met mijn actuele 2024/2025 serie. Mijn rol erin zou dan de 'meest actuele navolger' zijn. Een mooi idee, waar ik graag mee instemde. Gelukkig had ik toen nog meer dan een half jaar voordat de expositie van start zou gaan. Rina en ik besloten de expositie samen te gaan organiseren, met later in de periode van opbouw van de expositie ook een belangrijke rol voor Jacques. En zo stonden die maanden ervoor in het teken van de voorbereidingen, inclusief zelfs een eigen preview-expositie op 22 maart in Den Hoorn tijdens het 'Over de Dijk festival' van Cultuurstek.
Toen de expositie op 26 juli door Burgemeester Fenna Noordermeer geopend werd, stond deze direct als een huis. De Wachtkamer van Het Tramstation was als een schatkamer, met veel werken in tijdlijn tót mijn Midden-Delfland serie. Een tijdlijn die start met de beroemde Johan Barthold Jongkind, die rond 1840 al schetste langs de Vlaardingsevaart. Voor mijn eigen serie, die in de tussentijd uitgebreid was naar 30 olieverf schilderijen, was de prachtige Luifel van het museum gereserveerd. In aanloop naar de opening pakte het AD (edities 'Westland' en 'Delft/Midden-Delfland') uit met een uitbreid artikel over het bijzondere verhaal van iemand die nog geen twee jaar schildert. Het leverde die dag van de opening leuke extra aanloop op van mensen die het gelezen hadden en spontaan een kijkje kwamen nemen. De opening was voor mij een feest, de puzzelstukken van maandenlange voorbereidingen vielen kleurrijk mooi in elkaar. Naast het organiseren van de expositie zelf en mijn wekelijkse schilderen om de serie te verwezenlijken, organiseerden we ook een Kunstwedstrijd voor de scholen, een fietstocht langs geschilderde plekken (Rina) en een varend arrangement 'Schetsen á la Jongkind' op 22 augustus (Rina).
De expositie 'Midden-Delfland op z'n mooist' is tot en met zaterdag 25 oktober 2025 te zien.
vrijdag 13 juni 2025
Ode aan Ben Viegers (1886 - 1947)
Nu ik tegenwoordig zelf actief schilder, is mijn research naar Impressionistische werken op deze Blog bijna tot stilstand gekomen. Anders gezegd: mijn eigen creatie gaat nu boven de creatie van anderen. Toch voeg ik hier graag weer een post toe en die gaat over Ben Viegers (1886 - 1947). Tot vorig jaar september had ik zijn werk nog nooit gezien. Ik bezocht toen de oeuvre tentoonstelling in het Westlands Museum (klik hier). Ik ging er niet eens heen met hoge verwachtingen, maar werd er veel dieper door geraakt dan bezoeken eerder dit jaar aan Kröller-Müller of de onderscheidende Parijs Impressionisme tentoonstelling in Het Kunstmuseum (klik hier). Dat uurtje Ben Viegers voelde voor mij als een masterclass schilderen. Hoe hij zijn impressionistische toets versterkte met zinderende, wat gewaagde, kleuren. Net zoals Van Gogh en Monet intensifeerde hij de werkelijkheid met zijn kleurgebruik. Treffend opgemerkt is dat hij het Hollandse landschap vastlegde in Mediterrane kleuren. Zijn expressionistische kleuraccenten zorgen voor extra kracht in zijn werken. Mooi om te zien als je dichtbij zijn werken staat, is hoe hij subtiel interessante kleuraccenten toevoegde op plaatsen waar die ongetwijfeld niet zo te zien waren. Ik voelde in mijn eigen stijl van schilderen verwantschap met zijn werk. Zo inspireerde hij mij decennia later door zijn kleurgebruik en levendige toets. Daarbij schilderde hij een eeuw geleden onderwerpen die ik nu zelf ook graag schilder (klik hier). Daarom plaats ik hier aanvullend 22 van zijn schilderijen. Je ziet in één oogopslag zijn onderscheidende stijl.














.jpg)


































