zondag 15 februari 2015

Pionieren

Ze vonden geen aansluiting meer bij de conventionele, door de overheid gereguleerde kunstwereld. Vernieuwers: plein-air schilderen, met een hele andere toets, heel kleurrijk. Geen historische, maar dagelijkse taferelen. Ze leerden anders te kijken en vast te leggen, vanuit de impressie, de eerste oogopslag, kleur en sfeer. Ze waren dertigers en vroege veertigers toen ze in 1874 in Parijs een eerste eigen tentoonstelling organiseerden. Dat was compleet nieuw en werd een keerpunt. Pionieren, omdat het oude niet meer past.

Claude Monet nam deel met 12 werken. Eén ervan maakt hij twee jaar daarvoor in Le Havre. Uit het raam legde hij vluchtig het beeld vast van de zon door de mist. De titel die hij liet opnemen in de catalogus was: 'Impression'. Veel kranten schreven over de tentoonstelling. Sterk uiteenlopende kritieken: van (gematigd) positief tot afwijzend. Eén van de kritieken sprak smalend over 'L'exposition des Impressionnistes': 'impressionisten', het waren slechts impressies. 'Impressionisten' werd hun geuzennaam, die jaren hun binding. Als eigennaam, nu wereldwijd een begrip.
'Impression, soleil levant' Claude Monet (1872)