Monet in London (1870 en 1871)
In 1870 en 1871 verbleef Claude Monet geruime tijd in London. Hij was net als een heel aantal landgenoten gevlucht vanwege het uitbreken van de Frans-Duitse oorlog. Ook al had hij er niet veel inspiratie om te schilderen, het verblijf bracht een aantal belangrijke sleutels voor de rest van zijn artistieke loopbaan. Zo kwam hij er in contact met de Parijse kunsthandelaar Paul Durand-Ruel, die een onmisbare schakel zou worden naar het latere succes de 'impressionisten'. Ook de invloed van zijn kennismaking in de Londonse musea schilderwerken van John Constable en William Turner kan niet worden onderschat.
William Turner (1775 - 1851)
William Turner was een Engelse kunstschilder, die z'n tijd ver vooruit was. In tijden dat de schilderkunst volledig werd beheerst door tradities, koos hij steeds meer een eigen wijze van vastleggen en onderwerpkeuze. Turner vernieuwde op een aantal wijzen, die Monet direct zouden inspireren in zijn latere werken, zoals:
- het schetsmatig vastleggen van in elkaar overlopende kleur- en lichtimpressies, waarbij het kleureffect belangrijker lijkt te worden dan het onderwerp zelf;
- technische vooruitgang van de moderne tijd als onderwerpskeuze, zoals de stoomtrein;
- op eenzelfde plaats op verschillende momenten gedurende de dag lichtinval en sferen vastleggen.
Turner was gedurende zijn leven een gerespecteerd en succesvol schilder. Hij was 30 jaar lang (1807 - 1837) leraar aan de Royal Academy of Arts, waar zijn talent al op jonge leeftijd werd onderkend.
Parallellen vanuit inspiratie (Turner - Monet)
Turner: Rain, steam & speed, the great western railway (1844)
Monet, La gare Saint Lazare (1877)
Turner: The scarlet sunset (ca 1830 - 1840)
Monet: Impression, soleil levant (1872)
Turner: Venice San Giorgio Maggiore at Sunset (1840)
Monet: The church of San Giorgio Maggiore (1908)
Turner: The thames above Waterloo bridge (ca 1830 - 1835)
Monet: Charing Cross Bridge, fog on the thames (1903)