In januari 1884 vertrok Claude Monet naar het gebied rond Bordighera, Italië. Een plaats aan de Middellandse zee met toen zo'n 2.000 inwoners. Na eerst een aantal dagen de omgeving te hebben verkend, begon hij al snel aan z'n eerste vier schilderijen. Monet werkte dikwijls aan meerdere schilderijen tegelijk. Hij kwam dan dagen achter elkaar - op hetzelfde moment van de dag - terug op dezelfde plek met hetzelfde schilderij. Hierdoor kon hij het onderwerp steeds in hetzelfde licht vastleggen. Het waren intensieve dagen; dat vangen van het licht en de kleuren van de omgeving kostte veel inspanning. In de tuin van Moreno vergden individuele schilderijen tien of twaalf sessies en nog was hij er niet tevreden over. Er was de onzekerheid of het goed genoeg zou worden en tegelijkertijd het vertrouwen in eigen kunnen. Waarbij de prachtige omgeving op dagen dat het goed weer was zijn optimisme voedde. Begin april vertrok hij uit het gebied, waarna hij nog Cap Martin aandeed voordat hij terugreisde naar huis in Giverny. Daar was het, dat hij het grootste deel van zijn
Côte d'Azur schilderijen tot tevredenheid completeerde.
Al eerder liet ik op deze Blog prachtige werken van deze reis zien: klik
hier en
hier. Hieronder vind je er - in aanvulling daarop - nog eens 14. Toonbeeld van zijn vakmanschap en productiviteit.
Palm tree at Bordighera
Small country farm in Bordighera
Olive tree wood in the Moreno garden
The Valle di Sasso, Bordighera
The Valley of Nervia
View of Ventimiglia
The palm at Bordighera
Garden in Bordighera, impression of morning
Bordighera
Palm trees at Bordighera
The Moreno garden at Bordighera
Under the lemon trees
Meton seen from Cap Martin
Cap Martin