The Ducal Palace
Zijn werken met zicht op het grote kanaal (zie hier direct onder) zijn daarbinnen een serie. Opnieuw wist colorist Monet zijn onderwerpen te vangen in kleurharmonieën, waarbij de totale sfeer dikwijls belangrijker was dan het onderwerp op zichzelf. Het waren ook opmerkingen die bezoekers regelmatig maakten tijdens zijn tentoonstellingen: 'Monet legt de werkelijkheid kleurrijker en dikwijls mooier vast dan deze in werkelijkheid is'. Zeker in de latere jaren van zijn series is daar wat van te zeggen. Zo was ik zelf eens in Rouen en zag de kathedraal die Monet er in 1886 zovele malen in verschillende lichteffecten vastlegde (klik hier). Ik herinner me zelf met name een grote grijze bak gothiek. Monet zag in het gebouw de projectie van zovele soorten lichtinval.
Terug naar het Venetië-thema; zowel Claude als zijn vrouw waren lyrisch over Venetië. Monet kon begin december maar met moeite afscheid nemen van de stad. Hij was zeker nog niet klaar met zijn werken en zou ze pas later in zijn atelier naar tevredenheid voltooien. Op de terugweg naar hun huis in Giverny kwamen ze langs Bordighera, waar hij in 1884 enkele maanden verbleef (klik hier). Ook bezochten ze Auguste Renoir in Zuid-Franse Villa des Collettes, nabij Nice. Renoir zelf had 27 jaar daarvoor - in 1881 - al in het waterrijke Venetië geschilderd (klik hier).
The Grand Canal (4x)
San Giorgio Maggiore
The Ducal Palace (klik hier)
The Dario Palace
Rio de Santa Salute