De zomer van 1881 was de eerste voor Monet zonder geldzorgen. Hij was zelfs in staat om zijn forse huurachterstand voor hun huis in Vétheuil terug te betalen. Een jaar eerder had dat er nog heel anders uit gezien. Hij was dan weliswaar redelijk bekend als vernieuwend schilder, maar veel brachten zijn schilderijen nog niet op door beperkte vraag. Het had hem er zelfs toe gebracht om schilderijen in te sturen voor de door hen als Impressionisten zo verfoeide 'Salon'. Eén landschap was er te zien geweest, hoog aan die helemaal volgehangen hoge tentoonstellingsmuren. Het viel de criticus wel op dat zijn landschap ervoor zorgde, dat alle (traditioneel geschilderde) schilderijen erom heen zo donker leken.
Die geldzorgen verdwijnen begin 1881 doordat zijn kunsthandelaar Paul Durand-Ruel*, die onvoorwaardelijk in de kwaliteit van zijn werk geloofde, opeens eenvoudig geld kon lenen bij de bank**. Hij kocht een redelijk aantal werken van Monet tegen schappelijke prijzen, met uiteraard als doel ze met winst te verkopen. In het vroege voorjaar maakte Monet schilderijen aan de Normandische kust. Erna een heel aantal werken in de buurt van zijn woonplaats. En toen midden in de zomer maakte hij deze vier schilderijen voor hun huis (het rechterhuis was van de Monets). Je ziet de opgang naar hun huis te midden van zonnebloemen. Op twee schilderijen zie je zijn zoons Michel en Jean-Pierre Monet. Op de bekendste van deze vier schilderijen staat ook nog een vrouw afgebeeld. Dit werk zie je vaak terug in de digitale postershops. Later dat jaar zouden ze verhuizen naar Poissy, ook een dorp langs de Seine, maar dan meer stroomopwaarts dichter bij Parijs.
Voor mijn eerdere post over hun drie 3 jaren in Vétheuil: klik hier.
* In deze eerdere post over Daubigny kan je lezen dat hij het was die Monet in 1870 met hem in contact bracht: klik hier.
** welke bank 2 jaar later overigens failliet zou gaan, wat voor nieuwe financiële kopzorgen zorgde. Pas later dat decennium brak Monet mede dankzij Durand-Ruel door bij een groter koperspubliek en werd hij een welbemiddeld man.
Overzicht met eerdere Claude Monet 'posts' op deze Blog:
Claude Monet: onbekende(re) meesterwerken: klik hier
Claude Monet in Argenteuil (1872 - 1877): klik hier
Claude Monet: Vetheuil (1878 - 1881): klik hier
Claude Monet, Waves breaking (1881): klik hier
Claude Monet in Varengeville (1882): klik hier
Claude Monet in Pourville (1882): klik hier
Nieuwe kleuren en licht (1884): klik hier
Claude Monet: mediterrane reis (1884): klik hier
Monet in Holland (1886): klik hier
Claude Monet, Belle-Ile (1886): klik hier
De kracht van de Serie: Claude Monet, Antibes (1888): klik hier
Claude Monet en het nu van twijfel (Rouen, 1893): klik hier
Claude Monet: kleine serie L'Ile aux Orties (1897): klik hier
Claude Monet: ochtend aan de Seine serie (1897): klik hier
Monet in London: 1899, 1900 & 1901: klik hier
Monet in London: Waterloo Bridge serie (1903): klik hier
Claude Monet in Venetië (1908): klik hier
Monet nu in Kunstmuseum Den Haag: klik hier
Inzoomen op Monet in Kunstmuseum Den Haag: klik hier
Het indrukwekkende oeuvre van Claude Monet: klik hier
Claude Monet: sneeuw in het land: klik hier
Aandacht voor Turner: klik hier
Karin Jurick: schilderijen kijken (Monet): klik hier
Schilderijen Claude Monet geveild: klik hier
Verhaal van een schilderij: Monet's 'Hooiberg (einde van de zomer)': klik hier
Claude Monet & The Beatles: klik hier