zaterdag 25 maart 2017

Claude Monet: mediterrane reis 1884

In januari 1884 vertrok Claude Monet naar het gebied rond Bordighera, Italië. Een plaats aan de Middellandse zee met toen zo'n 2.000 inwoners. Na eerst een aantal dagen de omgeving te hebben verkend, begon hij al snel aan z'n eerste vier schilderijen. Monet werkte dikwijls aan meerdere schilderijen tegelijk. Hij kwam dan dagen achter elkaar - op hetzelfde moment van de dag - terug op dezelfde plek met hetzelfde schilderij. Hierdoor kon hij het onderwerp steeds in hetzelfde licht vastleggen. Het waren intensieve dagen; dat vangen van het licht en de kleuren van de omgeving kostte veel inspanning. In de tuin van Moreno vergden individuele schilderijen tien of twaalf sessies en nog was hij er niet tevreden over. Er was de onzekerheid of het goed genoeg zou worden en tegelijkertijd het vertrouwen in eigen kunnen. Waarbij de prachtige omgeving op dagen dat het goed weer was zijn optimisme voedde. Begin april vertrok hij uit het gebied, waarna hij nog Cap Martin aandeed voordat hij terugreisde naar huis in Giverny. Daar was het, dat hij het grootste deel van zijn Côte d'Azur schilderijen tot tevredenheid completeerde.

Al eerder liet ik op deze Blog prachtige werken van deze reis zien: klik hier en hier. Hieronder vind je er - in aanvulling daarop - nog eens 14. Toonbeeld van zijn vakmanschap en productiviteit.
 Palm tree at Bordighera
 Small country farm in Bordighera
 Olive tree wood in the Moreno garden
 The Valle di Sasso, Bordighera
 The Valley of Nervia
 View of Ventimiglia
 The palm at Bordighera
 Garden in Bordighera, impression of morning
 Bordighera
 Palm trees at Bordighera
 The Moreno garden at Bordighera
 Under the lemon trees
Meton seen from Cap Martin
Cap Martin

zondag 19 maart 2017

Maximilien Luce: neo-impressionist

Maximilien Luce (1858 -  1941) begon in 1880 met schilderen en raakte al snel geïnspireerd door het pointillisme (het schilderen met stippen in plaats van penseelstreken). Met krachtig kleurgebruik begon hij op onderscheidende wijze in die stijl te schilderen en wordt erdoor beschouwd als één van de grondleggers van het neo-impressionisme. Maximilien trok op met kunstenaars als George Seurat, Paul Signac, Theo van Rysselberghe en Camille Pissarro. Deze laatste was één van de oorspronkelijke impressionisten, die ook (tijdelijk) pointillistisch ging schilderen. Toen het pointillisme later weer uitdoofde en overging in andere stijlen ging Maximilien Luce alsnog impressionistisch schilderen. Hieronder vind je zijn werken, die ik selecteerde na een digitale speurtocht (waarbij het me overigens niet lukte om van ieder werk titel en jaartal te achterhalen).

Bij 8 schilderijen kan je doorklikken naar de veilingprijs van het betreffende werk bij Sotheby's.

 Saint Tropez (1892)
 Saint Tropez (1892) klik hier
 The port of Saint Tropez  (1893)
Camaret, Bateaux de Peche sur la Cote (1894) klik hier

Montmartre, la maison de Suzanne Valadon (1895) klik hier
Paris, Les Bords de la Seine, Les Invalides (1910) klik hier
 Le Pont Neuf, la Seine, Petit Bras (1900) Klik hier
 Calle de Paris (1886 - 1888)
 La Bievre pres du Paris (1890) klik hier
 Montmartre, de la rue Cortot (1900) klik hier
Street scene in Paris (1896)
 Montmartre, la rue de Saules (1894) Klik hier


La Tamise a Londres (1892)
(1888)