vrijdag 6 december 2019

Jan de Vliegher: zomerse strandtaferelen


Twee weken geleden vond je hier al een post over de Belgische Impressionist Jan de Vliegher (klik hier). Hij werkt meestal in series, waarbij hij meerdere schilderijen met vergelijkbaar thema maakt. Je vindt hierbij zijn zomerse strandtaferelen. Jan de Vliegher (1964) uit Brugge werkt meestal naar foto's die hij zelf maakte. Zeer waarschijnlijk maakte hij de foto's voor deze strandschilderijen vanaf de pier in Zeebrugge/Blankenberge. Over het algemeen werkt deze vituoos op groot formaat en schildert hij zijn lichte palet nat-in-nat. Voor de eigen website van Jan de Vliegher: klik hier.





(ingezoomd op het schilderij hier direct boven) 



Interesse in meer geschilderde strandtaferelen? Klik dan hier voor mijn eerdere post over de wereldberoemde Valenciaanse strandschilderijen van Joaquin Sorolla. 

maandag 25 november 2019

Jan de Vliegher: impressionist uit Brugge


Over Jan de Vliegher (1964) kon je al eens eerder een post vinden op deze Blog: klik hier. Deze impressionist uit Brugge is net als bijna iedere impressionist schatplichtig aan Claude Monet, tot aan een eigen waterlelie serie toe. Je ziet deze serie hierboven. Jan de Vliegher schildert op groot formaat figuratieve series, die indruk maken. Dit doet hij 'alla prima', wat inhoudt dat de nieuwe verf nat op nat wordt aangebracht. Daarbij zet hij de verflagen vaak dik aan. Verrassend hoe hij veel verschillende onderwerpen in zijn eigen markante stijl weet te vangen. Jan de Vliegher schildert naar foto's die hij van zijn onderwerpen maakt. Hij exposeerde al in veel verschillende landen, waaronder Nieuw-Zeeland en de VS. Bij deze een impressie van zijn werk: met lef geschilderd!













woensdag 23 oktober 2019

Inzoomen op Monet in Kunstmuseum Den Haag


Vandaag hebben we de Claude Monet 'Tuinen van Verbeelding' tentoonstelling in het Kunstmuseum in Den Haag bezocht. Met name het deel met al die uiterst experimentele watertuin schilderijen is indrukwekkend. Ik heb met de camera ingezoomd op een aantal van die werken. Dus in vervolg op mijn vorige post over deze tentoonstelling (klik hier) hierbij 10 keer ingezoomd op experiment.











Mijn dochter van 7 jaar oud (altijd geïnteresseerd in kunst) was er ook bij toen we deze Monet tentoonstelling bezochten. Zij schilderde na het bezoek onderstaand schilderij, dat als je het mij vraagt geïnspireerd is op het Monet schilderij daaronder, één van topstukken van de tentoonstelling.




zaterdag 19 oktober 2019

Monet nu in Kunstmuseum Den Haag

Aanrader: Tuinen van Verbeelding docu van het Kunstmuseum

Ze zijn er jaren mee bezig geweest in Den Haag om de Monet tentoonstelling 'Tuinen van Verbeelding' afgelopen week te kunnen openen. Een tentoonstelling van internationale allure met 40 van zijn Giverny watertuin schilderijen. Een tentoonstelling die elk museum in de wereld wel zou willen hebben, vanuit artistiek-, publicitair- en bezoekersoogpunt. Het lukte Kunstmuseum Den Haag (voorheen 'Gemeentemuseum Den Haag') om deze tentoonstelling te organiseren, waar 39 bruiklenen uit de hele wereld aan ten pas komen. Ze bezitten zelf namelijk één Monet blauwe regen: klik hier.

Het was namelijk ditzelfde Haagse museum dat in 1952 een vergelijkbare expositie organiseerde. Dat waren andere tijden in de kunstwereld. Monet was eind 19e eeuw de grote vernieuwer vanuit het impressionisme geweest. Na het impressionisme volgden de vernieuwende kunststromingen elkaar in hoog tempo op. In de jaren dat Monet in Giverny zijn waterlelie schilderijen maakte, was zijn kunst al 'ingehaald' door allerhande vernieuwingen. Na zijn dood in 1926 bleef een groot deel van zijn tuinschilderijen decennialang onaangeroerd in zijn atelier in Giverny staan. Toen er tijdens de 2e wereldoorlog bij Giverny werd gevochten, beschadigden glasscherven meerdere van die doeken.

Niet verwonderlijk dus, dat de kunstcritici in 1952 nogal lauw reageerden op de tentoonstelling in het Gemeentemuseum. Monet was uit de tijd, zijn schilderijen een echo uit het verleden. Toch kwam rond die tijd ook de omslag. Die werken van Claude Monet werden alsnog wereldberoemd, zijn waterlelies zijn handelsmerk. Juist omdat het Gemeentemuseum er zo vroeg bij was, is hen nu deze tentoonstelling gegund. Ze hebben er hard voor gewerkt en in alle media was er deze week over te lezen. Groots visitekaart van Claude Monet, één van de grootste schilders aller tijden: gaat dat zien!



Vlog van Lisa Koetsenruijter voor de Volkskrant

zondag 29 september 2019

Nieuw werk van Hans Versfelt

Nuenen (voor de pastorie waar Vincent van Gogh woonde)

Als je je aanmeldt op de Blog van Hans Versfelt uit Breda (klik hier) dan krijg je automatisch een e-mail op het moment dat hij er een nieuw schilderij post. Aanrader! Regelmatig ontvang ik dus zo'n bericht met nieuw werk van deze toonaangevende Nederlandse Impressionist. Om blij van te worden! Hierbij mijn selectie van de schilderijen zoals dit derde kwartaal door hem opgeleverd. 

Graanrollen, nabij Noord-Franse kust
Klif bij hoogwater, Audresselles, Noord-Frankijk
Rotsen en branding, nabij Cap Griz-Nez, Noord-Frankrijk
Gorinchem aan de Linge
19 bloemetjes
Poelestraat, Groningen
Koeien met donkere lucht

Voor eerdere series met schilderijen van Hans Versfelt op deze Blog:

Kinderen in hun omgeving: klik hier.
Zomer: klik hier.
Portretten: klik hier.
Sneeuw: klik hier.
Landschap & Industrie: klik hier.
Het gebied rondom Westland: klik hier.
Dordrecht: klik hier.
Italië: klik hier.

woensdag 18 september 2019

Richard van Mensvoort wint ...


In mijn post van 12 juli (klik hier) noemde ik Richard van Mensvoort de top van het hedendaags Nederlands Impressionisme. Gisteren was hij één van de drie artiesten in het Max programma 'Sterren op het Doek'. Drie portrettisten mogen een bekende Nederlander op het doek vastleggen. Dit keer was het de reislustige Floortje Dessing. Tijdens een eerste sessie maken de kunstenaars kennis met hun model, dat ze ook beperkte tijd kunnen schilderen. De periode erna mogen ze - op basis van foto's - thuis hun ultieme portret maken. Richard van Mensvoort kwam met een werkelijk voortreffelijk impressionistisch portret, wellicht zijn beste tot nu toe. Het werk werd door Dessing als haar favoriet gekozen: terechte erkenning voor breed publiek van zijn grote impressionistisch talent.

Voor de eigen website van Richard van Mensvoort: klik hier.

zaterdag 7 september 2019

Bryan Mark Taylor (2e post)


Een ervaren impressionist, die Bryan Mark Taylor uit Utah, die je hier ook al eens tegenkwam als deelnemer aan de 'Laguna Beach Plein Air Painting Invitational' (klik hier). Een jaar geleden plaatste ik hier mijn eerste lovende 'post' over zijn werken (klik hier). Hierbij aanvullend nog eens 12 van zijn impressionistische werken, waarbij het aardig is wat nader in te zoomen op enkele ervan.

Laten we beginnen met het schilderij hierboven. Vanuit een vogelvlucht perspectief laat hij op knappe wijze de verkaveling van het landschap zien. Met vooraan sterk contrast tussen de kavels en hoe verder je naar achter komt, hoe meer het de impressie van een verkaveling wordt. Met verschillende kleuren bruin, groen en geel als contrasten volgt je oog vanzelf de weg die van links-voor diagonaal over het doek naar achteren loopt, als logisch verdwijnpunt. Knap in perspectief geschilderd derhalve. Kleurgebruik, schetsmatigheid en perspectief doen me overigens enigszins denken aan de 'velden-schilderijen' van Gustave Caillebotte (voor 2 voorbeelden hiervan: klik hier).


Bryan Mark Taylor gebruikt verschillende technieken om zijn beeld te vangen. Vergroot maar eens bovenstaand schilderij. Dit werk is in 3 delen te knippen. Als eerste de wat donkere groenachtige voorgrond, die sterk doet denken aan de transparante wateren die Monet in zijn waterlelie periode schilderde. Dan het midden deel, met de sterk in zonlicht neergezette bebouwing en direct omliggende velden. In de voorgrond zet hij de gele verf extra dik aan om het voorliggende effect ten opzichte van de bebouwing te bereiken. Het derde deel van het schilderij begint boven het lichtgroene veld achter de bebouwing. Dat bovenste deel is een prachtig aangezet impressionistisch vergezicht van een glooiend landschap. Het hoger gelegen deel in de verte is minder scherp. Het schilderij als totaal kent zo een aantal lagen, die samen het totale beeld prima vangen. Knap gedaan! Als je het schilderij hieronder vergroot zie je dat hij voor dit landschap een compleet andere techniek gebruikt. Op dit werk kiest hij ervoor om de verf zo dun aan te brengen dat je het witte canvas van het schildersdoek er nog doorheen ziet. Van grotere afstand geeft dit een extra zonnig effect. Op deze wijze speelt Bryan Mark Taylor met technieken en onderwerpen. Op zijn eigen website (klik hier) zie je dat zijn meest recente werken met weer een andere stijl zijn geschilderd. Het enige schilderij vanuit die wat meer gepolijste stijl die je hieronder vindt, is die van het haventje met de boten.