zaterdag 25 december 2021
James Richards: impressionist uit Georgia
zondag 5 december 2021
Claude Monet: inzoomen op één schilderij (Papaverveld)
Soms is het prettig om in te kunnen zoomen op één schilderij. Je ziet dan finesses en krijgt een veel beter beeld van de gebruikte techniek. Het beste werkt dit uiteraard, als je voor zo'n schilderij staat in het museum en zo dicht als mogelijk naar voren probeert te buigen. Wat in een museum uiteraard zo z'n grenzen heeft. Enerzijds omdat de suppoost je zal vermanen, anderzijds omdat ook anderen achter je het schilderij willen bekijken. Van een enkel werk kom je echter op internet zo'n scherp en groot formaat afbeelding tegen, dat je thuis nog veel beter kan inzoomen. Zoals bijvoorbeeld dit werk 'Champs de coquelicots' (papaverveld) uit 1881. De 41-jarige Claude Monet schilderde het nabij zijn landelijke woonplaats Vétheuil. Het werk is sinds 1958 in bezit van het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen. Op de website van het museum (klik hier) lees je er nadere info over, zoals over de afmetingen (58 cm bij 79 cm). Daar halen ze ook deze uitspraak van Monet aan: "Als je buiten gaat schilderen, probeer dan te vergeten wat voor objecten je voor je ziet. Denk alleen, het is een blauw vierkantje, hier een roze driehoek, hier een gele streep, en schilder het precies zoals je het waarneemt." Als je de kleine afbeelding hierboven bekijkt, zie je die finesses niet. Daarom heb ik hieronder een aantal inzoom afdrukken bijgevoegd. Als je erop klikt, zie je ze nog iets scherper. Je ziet hoe Monet de bruinige ondertoon van het doek er op veel plaatsen nog gewoon doorheen laat schijnen. Je ziet met hoeveel streepjes hij het papaverveld heeft opgebouwd. Je ziet hoe schetsend (lees: impressionistisch) hij de boompjes op de achtergrond met dunne verflaagjes heeft weergegeven, waar je ook die structuur van het canvas er nog goed doorheen ziet. De beweging waarmee hij de lucht heeft opgebouwd, maakt het levendig. Je ziet, inzoomen geeft naast de techniek ook het oog van de meester prijs.
zaterdag 27 november 2021
Duifpolder net na zonsopgang
Vanochtend net na zonsopgang in de Duifpolder, tussen Maasland en Schipluiden. Zonnige, frisse, prachtige start van de dag. Langs de Noordvliet naar het beeld van Johan Jongkind gewandeld, die uitkijkt over de Vlaardingse vaart. De passant die je op de foto hierboven ziet lopen, zei spontaan "wat een mooie ochtend." Over Johan Jongkind en de Duifpolder schreef ik vorig jaar deze post: klik hier.
zaterdag 6 november 2021
Vincent Giarrano: Urban Impressionist
De Amerikaanse Vincent Giarrano (1960) beweegt naar stijl tussen Impressionisme en Realisme. Met aan de ene kant verrassende realistische composities, zoals hier direct boven en onder. En andere keren juist echt de impressionistische stijl, zoals onderstaande 'lezende vrouw in restaurant', 'lezende vrouw voor boekenkast' en 'schrijvende vrouw in het park'. Net als veel andere figuratieve schilders begon Vincent zijn carrière als illustrator. Vanaf z'n 40ste kwam de grote interesse in schilderen terug. Hij bestudeerde toen zeer nauwgezet het werk van John Singer Sargent. Vincent Giarrano werd een succesvolle schilder, wat niet verwonderlijk is als je naar de hoge kwaliteit van bijgevoegde werken kijkt. Tot zijn grote voorbeelden rekent hij tegenwoordig Joaquin Sorolla (klik hier), Anders Zorn (klik hier), Vincent van Gogh en Edward Hopper. Zoals je ziet, zijn lichtwerking en sfeer erg belangrijk in zijn werken. Voor de eigen website van Vincent Giarrano: klik hier.
zaterdag 23 oktober 2021
Graham Berry: aquarel Impressionist
Begonnen in 1971 als succesvolle illustrator in London ging Graham Berry zich pas na zijn pensioneren in 2017 richten op zijn grote liefde voor aquarellen. Dat is dus schilderen op papier in plaats van op doek, met verf op waterbasis. De aquarel techniek vraagt om snelheid en foutloos schilderen, want de verf droogt snel en fouten zijn niet meer te herstellen door overschilderen, zoals bij olieverf. Graham gebruikt voornamelijk felle kleuren voor zijn zonnige palet. Hij faciliteert daarnaast zelfstudie door middel van een aparte website hiervoor, met iedere 2 weken een nieuwe update (klik hier). In zijn werk is de inspiratie door het effect van licht en schaduw duidelijk te zien. Zijn ervaring als illustrator zie je goed terug in de tekenvaardigheid, die de basis vormt voor zijn werken. Hij schildert voornamelijk in zijn studio, geïnspireerd door foto's die hij op locatie heeft gemaakt. Hierbij vind je een selectie van zijn aquarellen. Op zijn eigen reguliere website (klik hier) vind je er nog veel meer.