Door de tijd heen waren er veel rijke verzamelaars van impressionistische kunst. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het vormen van huidige collecties van musea. Eén van die eerste verzamelaars was Gustave Caillebotte (klik hier). Hij kocht als mede-impressionist-van-het-eerste-uur al topstukken van Monet en Renoir. Zijn legaat aan de staat vormde de belangrijkste basis voor de impressionistische collectie van Musée D'Orsay.
Op deze Blog verwees ik al meer naar vermogende verzamelaars die aan de basis stonden van een museum. Zoals die van het Clark Art Museum (klik hier) en het recent geopende museum Barberini (klik hier) in Berlijn. Bekende Nederlandse voorbeelden zijn Daniël van Beuningen (museum Boijmans van Beuningen: klik hier) en Helene Kröller-Muller van het gelijknamige museum.
Auguste Renoir, banks of the Seine at Rueil (1879)
Ik voeg er hier graag één aan toe. Vorige maand overleed de 91 jarige Gérard J. Courboud, een gepassioneerde Duitse verzamelaar van (neo-)impressionistische kunst. In 2001 deed hij zijn totale verzameling van 170 schilderijen in permanente bruikleen over aan het Wallraf Richartz Museum in Keulen (klik hier). In 2003 maakte ik kennis met een groot deel van deze collectie, toen deze te zien was in de Rotterdamse Kunsthal (klik hier). Hierbij vind je 13 topstukken uit de collectie Corboud.
Gustave Caillebotte, de vlakte bij Gennevilliers (1884)
Theo van Rijsselberghe, Kaap Gris-Nez (1900)
Achille Laugé, landweg met bremstruiken (1900)
Claude Monet, springtime near Vétheuil (1880)
Gustave Caillebotte, tuin in Trouville (1882)
Camille Pissarro, orchard in Pontoise at sunset (1878)
Claude Monet, huizen te Falaise in de nevel (1885)
Maximilien Luce, Saint Tropez (1892) Klik hier
Alfred Sisley, aan de rand van het bos (Les Sablons) ca 1884
Maximilien Luce, Seine bij regenachtig weer (1894)
Gustave Caillebotte, de heuvel bij Colombes (1884)
Gustave Caillebotte, drogend wasgoed (1892)