Een ervaren impressionist, die Bryan Mark Taylor uit Utah, die je hier ook al eens tegenkwam als deelnemer aan de 'Laguna Beach Plein Air Painting Invitational' (klik hier). Een jaar geleden plaatste ik hier mijn eerste lovende 'post' over zijn werken (klik hier). Hierbij aanvullend nog eens 12 van zijn impressionistische werken, waarbij het aardig is wat nader in te zoomen op enkele ervan.
Laten we beginnen met het schilderij hierboven. Vanuit een vogelvlucht perspectief laat hij op knappe wijze de verkaveling van het landschap zien. Met vooraan sterk contrast tussen de kavels en hoe verder je naar achter komt, hoe meer het de impressie van een verkaveling wordt. Met verschillende kleuren bruin, groen en geel als contrasten volgt je oog vanzelf de weg die van links-voor diagonaal over het doek naar achteren loopt, als logisch verdwijnpunt. Knap in perspectief geschilderd derhalve. Kleurgebruik, schetsmatigheid en perspectief doen me overigens enigszins denken aan de 'velden-schilderijen' van Gustave Caillebotte (voor 2 voorbeelden hiervan: klik hier).
Bryan Mark Taylor gebruikt verschillende technieken om zijn beeld te vangen. Vergroot maar eens bovenstaand schilderij. Dit werk is in 3 delen te knippen. Als eerste de wat donkere groenachtige voorgrond, die sterk doet denken aan de transparante wateren die Monet in zijn waterlelie periode schilderde. Dan het midden deel, met de sterk in zonlicht neergezette bebouwing en direct omliggende velden. In de voorgrond zet hij de gele verf extra dik aan om het voorliggende effect ten opzichte van de bebouwing te bereiken. Het derde deel van het schilderij begint boven het lichtgroene veld achter de bebouwing. Dat bovenste deel is een prachtig aangezet impressionistisch vergezicht van een glooiend landschap. Het hoger gelegen deel in de verte is minder scherp. Het schilderij als totaal kent zo een aantal lagen, die samen het totale beeld prima vangen. Knap gedaan! Als je het schilderij hieronder vergroot zie je dat hij voor dit landschap een compleet andere techniek gebruikt. Op dit werk kiest hij ervoor om de verf zo dun aan te brengen dat je het witte canvas van het schildersdoek er nog doorheen ziet. Van grotere afstand geeft dit een extra zonnig effect. Op deze wijze speelt Bryan Mark Taylor met technieken en onderwerpen. Op zijn eigen website (klik hier) zie je dat zijn meest recente werken met weer een andere stijl zijn geschilderd. Het enige schilderij vanuit die wat meer gepolijste stijl die je hieronder vindt, is die van het haventje met de boten.