Het zat ook in kleinere dingen, die tijd vol verandering. Tot voor kort waren er alleen ronde verfkwasten. Door toepassing van het metalen verbindingsstuk, zoals wij dat als vanzelfsprekend kennen, ontstond een plattere verfkwast. Hierdoor werd een andere vorm van schilderen mogelijk. Een andere uitvinding die grote impact had op de nieuwe schilderkunst was die van de verftube. Schilders voor hen waren letterlijk gebonden geweest aan zijn atelier. Met verf in tubes en een inklapbare schildersezel konden ze schilderden op iedere locatie: plein-air. En wat ze in eerste instantie schilderden was de vooruitgang, het nieuwe straatbeeld. Treinen, nieuwe bruggen en plaatsen buiten Parijs. Zoals Argenteuil, verderop aan de Seine, dat met de nieuwe stoomtrein bereikbaar werd.
Eduard Manet, Railroad (1873)
Claude Monet, Railway Bridge at Argenteuil (1873)
Claude Monet, Regatta at Argenteuil (1872)
Pierre Auguste Renoir, the Great Boulevards (1875)
Gustave Caillebotte, Pont de l'Europe (1882)
Camille Pissarro, Boulevard Montmartre Spring (1897)