zaterdag 15 juli 2017

Edgar Alwin Payne: California impressionist

Rendez vous Santa Cruz Island (1915)

Al eerder benoemde ik het in mijn bericht over Guy Rose (klik hier): in California kreeg het impressionisme veel navolging, met name in de eerste decennia van de 20ste eeuw. Op internet is een schat aan informatie te vinden over deze beweging en bijbehorende kunstenaars. Je komt daar namen tegen van schilders die je hier in Europa in geen enkel boek over Impressionisme tegenkomt. Ik pik schilder Edgar Alwin Payne (1883 - 1947) eruit: I like his style. Edgar kwam in 1909 voor het eerst naar Californië, waar hij o.a. de Laguna stranden schilderde. Later was hij dikwijls in de bergen van Sierra Nevada te vinden. Edgar en zijn vrouw Elsie waren enorm reislustig; ze leefden soms jarenlang als nomaden om op veel plaatsen te kunnen schilderen. In de zomer van 1921 woonden ze in de California kunstkolonie van Carmel aan zee, om de twee jaar erna door Europa te trekken. Je vindt hierbij een selectie van 10 werken van zijn werken. Het schilderij hierboven is gemaakt op een eiland voor de kust van California, de schilderijen hier direct onder in het Sierra Nevada gebergte (California). De schilderijen met zeilboten zijn rond 1923 geschilderd in het Franse Brittannië.

Vanuit de VS is een boek over zijn werk te koop: klik hier

zondag 9 juli 2017

Claude Monet in Venetië (1908)

The Ducal Palace 

Alhoewel Venetië de meest geschilderde stad was/is, was Claude Monet er tot zijn 68ste jaar nog nooit geweest. Gerespecteerd en al beroemd schilder als hij toen was, ontving hij in 1908 de uitnodiging om de Noord-Italiaanse stad met zijn vrouw Alice te bezoeken. Ze verbleven er ruim 2 maanden, waarbij hij aan ruim 30 schilderijen werkte, vanuit 8 verschillende gezichtspunten.

Zijn werken met zicht op het grote kanaal (zie hier direct onder) zijn daarbinnen een serie. Opnieuw wist colorist Monet zijn onderwerpen te vangen in kleurharmonieën, waarbij de totale sfeer dikwijls belangrijker was dan het onderwerp op zichzelf. Het waren ook opmerkingen die bezoekers regelmatig maakten tijdens zijn tentoonstellingen: 'Monet legt de werkelijkheid kleurrijker en dikwijls mooier vast dan deze in werkelijkheid is'. Zeker in de latere jaren van zijn series is daar wat van te zeggen. Zo was ik zelf eens in Rouen en zag de kathedraal die Monet er in 1886 zovele malen in verschillende lichteffecten vastlegde (klik hier). Ik herinner me zelf met name een grote grijze bak gothiek. Monet zag in het gebouw de projectie van zovele soorten lichtinval.

Terug naar het Venetië-thema; zowel Claude als zijn vrouw waren lyrisch over Venetië. Monet kon begin december maar met moeite afscheid nemen van de stad. Hij was zeker nog niet klaar met zijn werken en zou ze pas later in zijn atelier naar tevredenheid voltooien. Op de terugweg naar hun huis in Giverny kwamen ze langs Bordighera, waar hij in 1884 enkele maanden verbleef (klik hier). Ook bezochten ze Auguste Renoir in Zuid-Franse Villa des Collettes, nabij Nice. Renoir zelf had 27 jaar daarvoor - in 1881 - al in het waterrijke Venetië geschilderd (klik hier). 

The Grand Canal (4x)
San Giorgio Maggiore
The Ducal Palace (klik hier)
The Dario Palace
Rio de Santa Salute