zondag 20 februari 2022

Horizontal Side Members: het verhaal van ons 'Sunny Days' debuutalbum

 
In december 2021 kwam ons Horizontal Side Members debuut album 'Sunny Days' uit. Met daarop 14 eigen songs op een sixties fundament. Een album in eigen beheer opgenomen, met Léon in de rol van producer. Op YouTube verschenen deze nummers al verspreid over de 5 kwartalen ervoor. Deze 14 songs lieten we erna nog professioneel masteren voordat ze uiteindelijk samen als ons 'Sunny Days' debuutalbum op Spotify verschenen. Je vindt die 14 songs met YouTube links hieronder met steeds een korte toelichting erbij. Daaronder een aantal banners met karakteristieken over het album. Daar weer onder de foto's van Wilfred Fransen, die ook de hoes heeft ontworpen. Gevolgd door een aantal flankerende berichten uit de pers en andere reacties rond de release. Daar weer onder de volledige registratie van ons live optreden op WOS Radio en een impressie van onze optredens in Nederland Drie (8 juli 2022) en Den Hoorn (27 augustus 2022). Helemaal onderaan ook nog de berichten rond de eerdere release van onze lockdown song 'Distance', eind januari 2021.

 1. Onze 14 nummers op YouTube met korte toelichting
2. Aantal banners over ons 'Sunny Days' album
3. Fotoshoot Wilfred Fransen voor album hoes
4. Berichten in de pers en enkele andere ontvangen reacties
5. live: 8 songs op WOS Radio (11 maart 2022)
6. Optreden in Nederland Drie, Wateringen (8 juli 2022)
7. Optreden op 'Kassie Schuur' festival (27 augustus 2022)
8. Berichten rond eerdere release van 'Distance' (januari 2021)

 
1. Onze 14 nummers op YouTube met korte toelichting
 
Gepubliceerd op Youtube (in volgorde van rechtsonder naar linksboven) 

1. Sunny Day (1:50)
Wat een blijdschap! Zonniger dan deze vind je ze niet. 'Sunny Day' is ons catchy liedje dat niets te wensen overlaat. Inclusief een 2 stemmige whistle-solo van Léon. Het einde van de song schakelt steeds een versnelling bij, naar een feestelijk soort zomer carnaval. In slechts 1.52 weet je alles. Curiositeit: Frank drumt het hele nummer met een oud stempelapparaat op z'n snare. Nooit vertoond!

2. That's Main (2:59)
Fundament voor de nummers is een opgenomen basistrack met de drums. Daarna begint het proces van het thuis opnemen en verfijnen van de liedjes; een heerlijke muzikale puzzel om te leggen. Dat hoor je goed als je naar 'That's Main' luistert. Natuurlijk hadden we het nummer in de huidige structuur al goed geoefend. Maar bij het thuis opnemen, komen daar laagjes en details bij. Zoals de schilder die thuis in zijn atelier de buiten gemaakte kleurenschets gaat verfijnen. Een orgeltje, een nieuw zanglijntje in de break, een 3e stem vlak voor het einde, een gezongen outro op het einde.

3. Next to Me (3:33)
Laten we er niet omheen draaien, 'Next to Me' is niet ons meest luchtige nummer. Het is een gelaagde autobiografische song over volharding en strijd in een donkere tijd ('you walked from day to night'). Een song over verlies én de nieuwe opbouw erna. Dus met een sterk positieve ondertoon.

De opluchting spreekt dan ook nadrukkelijk uit de laatste 2 zinnen: - That memory of a time that passed away - it brought you here - the clouds are blown - I knew it all the time - you wouldn't break - your strenght remains - that means a lot

4. Control (3:13)
'Control' is een liedje over ouder worden. Over dingen die je achter je laat en nieuwe dingen die weer verschijnen. Je probeert er met de jaren natuurlijk steeds meer grip op te krijgen. 'Control it, you're older now, you'll see' klinkt het daarom in het refrein. Omdat deze release (onze 9e) perfect samenviel met de 75ste verjaardag van de vader van Léon, besloten we dit sixties achtige liedje aan hem kado te doen. Vandaar ook die 'Leo 75 version' toevoeging in de titel. Of er dan ook een andere versie van 'Control' is? Nee, dat niet, maar die kan natuurlijk altijd nog komen bij het ouder worden.

5 Modest Retry (3:38)
Onze liedjes hebben niet alleen sixties referenties, maar linken dikwijls ook aan indie pop/rock uit de jaren 90. In die stroom destijds van alternatieve Amerikaanse gitaarbands, was er één band die op het laagste tempo speelde. Die driekoppige band heette niet geheel toevallig 'Codeine'. Onze 10e release 'Modest Retry' is naar tempo een directe verwijzing naar hen. Heerlijk nummer ook met dat slepende tempo om live te spelen. De gitaarsolo halverwege zou hoge ogen gooien in de verkiezing van meest minimalistische gitaarsolo. Met de laatste minuut ook nog eens als meditatief outtro.

6. Mellow Goodbye (2:44)
'Mellow Goodbye' was onze 2e release. Een liedje over (waarom ook niet?) relationele problemen. Het vertelt over een relatie tussen 2 jonge mensen, die voor de keuze staan 'doorgaan of niet'. Er voor gaan of ervoor weg lopen. Het neigt in de laatste zin goed te komen (gelukkig maar). En we konden het ook hier niet laten om een Beatles ref in te bouwen: ons 'better, better, better' verwijst uiteraard naar McCartney's 'Hey Jude'.

7. Look Away (3:09)
In 'Look Away' gaat het over het wereldje van de jetset. Een jonge vrouw verlaat alles en iedereen uit haar jeugd om te kiezen voor een wereld vol glamour en geld. Ze krijgt zelfs een relatie met een puissant rijke CEO. Geluk brengt het haar echter niet, ze blijft eenzaam achter. Let in dit nummer vooral op de muzikale omklapping na net 2 minuten. Daar gaat het laidback nummer over in een stuwend einddeel, dat ons behoorlijk wat oefenen kostte om te completeren.

8. No Embrace (3:17)
Zo'n beeld uit de tienerjaren. Je gaat elke dag met dezelfde buslijn naar school en bij een bepaalde halte stapt ze vaak in. En een paar dagen later weer. Ze valt je op. Je kijkt die keer erna al vooruit of ze er weer staat. Je kent haar helemaal niet, maar je hart maakt toch een sprongetje als ze de bus weer in stapt en langs je loopt. Natuurlijk weet je ook goed waar ze er weer uit stapt. Je laat natuurlijk niets merken, puur platonisch, 'too shy to talk to her, no embrace'. Lekker luchtig liedje.

9. Distance (3:26)
Dit liedje ‘Distance’ is geschreven tijdens de 1e corona lockdown en - met veel huisvlijt - uitgewerkt en opgenomen tijdens deze 2e lockdown. Onze release was op 23 januari 2021, de avond voordat een afgekondigde corona avondklok zou ingaan. Een uitweg uit de corona pandemie leek nog heel ver weg. Voor ons was deze 'lockdown song' een liedje van hoop en vertrouwen in een toekomst, waarin de afstand weer overbrugd zal zijn. Een optimistisch liedje met een toen zo'n actuele thematiek, dat meerdere regionale kranten er aandacht aan besteedden.


10. Withdrawal of Fight (3.00)
'Withdrawal of Fight' is de enige akoestische gitaar song op ons 'Sunny Days' album. Een song met een breed palet aan zanglaagjes. Het verhaalt over de soms complexe afweging: 'withdraw or fight'. En het moment dat de strijd gestaakt wordt, omdat de maat vol is of één van de twee gewoon de wijste kan zijn. Inclusief de verbinding met die grootste wereldstrijd ooit (met 'remembrance day' en 'deliverance day' als verwijzingen naar onze 4 mei en 5 mei). Met boven alles de berusting ('Let it Be') als het moment daar is dat strijd en bijbehorende retoriek zichzelf opheffen als gepasseerd station.

11. Don't Let it Take you Away (2:45)
Aan onze 7e release 'Don't Let It Take You Away' hoor je dat de eigen productie met stappen vooruit ging. Dat hoor je aan de sound, maar bijvoorbeeld ook aan de toegevoegde rariteit aan extra geluiden in het 2e refrein. 'Don't Let it Take You Away' is naar structuur ook een wat innovatief verrassend nummer, vol tussenstukjes, wendingen en extra laagjes. Echt een song voor de liefhebber. We brachten dit nummer tegelijkertijd uit met het ultiem opgewekte 'Sunny Day', ook al zo'n geslaagde productie puzzel.

12. Book of the Night (2:37)
'Book of the Night' is de songwriting bijdrage van Frank* aan ons 'Sunny Days' debuut album. In dit lied zijn veruit onze meeste uren gaan zitten, voordat de productie gereed was. Frank had zijn beeldende lied namelijk in een toonhoogte geschreven, die verder af lag van de toonhoogten waarbinnen Léon en Peter het liefst hun samenzang vormgeven. We hadden de song in die eerste toonhoogte helemaal gereed, maar waren niet tevreden over het resultaat. En zijn vervolgens helemaal opnieuw begonnen, in een getransponeerde (hogere) toonhoogte. Het leverde dit 'afscheidsliedje' op, waarbij Léon en Peter los konden gaan met Beatles achtige zang harmonieën. * Léon droeg 'Distance' aan en Peter tekende voor de songwriting van de andere liedjes.

12b Book of the Night (animated)
'Book of the Night' is de songwriting bijdrage van onze drummer Frank aan ons 'Sunny Days' debuutalbum. Hij schreef dit beeldende lied al jaren geleden en nam het toen op als akoestisch song. Beeldend kunstenaar Marileen Samuela Lewis maakte er destijds in 2010 deze prachtige animatie bij. Het was voor haar een vroeg werk als vormgever. Marileen woont tegenwoordig in Australië op het Mornington schiereiland in het zuiden. Ze werkt er als zelfstandig illustrator en schilder. Kijk voor haar recente werk op haar eigen website: www.flordomar.art. 'Book of the Night' is nu in een nieuwe versie een song van Horizontal Side Members geworden, dat staat op ons debuut album 'Sunny Days'. Die oorspronkelijke animatie van Marileen konden we naadloos over onze nieuwe versie heen leggen, met bijgevoegd prachtig resultaat.

13. Working Hard (3:13)
'Working Hard' was de eerste song die we in eigen beheer opnamen en via Youtube deelden. Vandaar ook die wat rauwe sound (gitaar en drums in één keer ruimtelijk ingespeeld, dus weinig overdubs). We kregen de smaak van het in eigen beheer opnemen en produceren ermee te pakken. Wat 13 nummers later eind 2022 resulteerde in ons eerste album 'Sunny Days': te vinden op Spotify. 'Working Hard' gaat over het Agile/projectgericht werken, waarbij grote organisaties dedicated teams onder hoge druk oplossingen laten vinden voor afgebakende problemen. Ondanks enorm lange dagen ('s avonds door) en oplopende druk (seven days too late) weten ze hun resultaat te behalen. Tenslotte voor de sixties kenners: we leenden in deze song het zinnetje 'my mind is on the blink' van John Lennon (I'm so tired, Beatles White Album, 1968).

14. Pleased to Tell (1:44)
'Pleased to Tell' was als 14e opgeleverde liedje de completering van ons debuut album. Het staat ook als laatste song op dit album en heeft daarbij een sterke verbinding met de openingstrack erop, namelijk 'Sunny Day'. Beide liedjes zijn sixties achtige korte songs (deze slechts 1.46) met veel licht en optimisme. Een liedje over levensvreugde! Ondanks wijdverbreid negativisme om ons heen gewoon blij kunnen zijn vanuit dat besef: when you woke up this day, did you really feel just a moment in a way that love is in your life? Then it feels allright! Optimistischer dan dit krijg je ze niet.


2. Aantal banners over ons 'Sunny Days' album







3. Fotoshoot Wilfred Fransen voor album hoes
Deze foto's publiceerden we op onze FB pagina met daarbij de volgende tekst:

Natuurlijk wilden we dat Wilfred Fransen onze hoes zou ontwerpen. Professioneel ontwerper en al sinds jaar en dag muziekvriend. "We willen een hoes met sixties verwijzing" was ons summiere programma van eisen. En ondanks dat de Spotify's van deze wereld tegenwoordig alleen een front cover vragen, wilden wij ook de achterkant van de (LP) hoes. Wilfred had er direct een idee bij. We vroegen hem en passant om ook de fotografie voor zijn rekening te nemen. En zo kwam Wilfred naar onze oefenruimte met een aantal camera's. Eén was analoog en de digitale versies bleken 'Sony AS7 III' en 'Panasonic Lumix' te heten. "Knap lastige belichting, met die TL balk erboven", dachten wij nog. Wilfred zag er de uitdaging wel in en schoot zijn foto's vanuit verschillende hoeken van onze oefenruimte. Terug in Naaldwijk selecteerde hij er twee voor zijn voor- en achterhoes ontwerp. Wij enorm enthousiast met het eindresultaat. Erna gepolst of we ook zijn andere foto's mochten zien. We kregen ze en werden er warm van: sfeervolle foto's in een warm licht (ondanks die TL). Fijne composities, te mooi eigenlijk om allemaal voor onszelf te houden. En daarom exposeren we er hier 8 als impressie. Omdat we ze zo mooi vinden (dat ondanks het onderwerp). Enjoy!









4. Berichten in de pers en enkele andere ontvangen reacties

Artikel in regiokrant Het Hele Westland

Léon in Groot Goeree Overflakkee

Artikel in lokale krant De Lierenaar

Afkondiging Kees Visser, WOS Radio, over 'Sunny Days'

Bericht in nieuwsfeed 3voor12

Ons optreden in Nederlanddrie door corona geannuleerd

Leuk palet aan reacties op Linkedin

5. live: 8 songs op WOS Radio (11 maart 2022)

Het op 10 december geplande optreden bij de release van ons album werd door de corona restricties geannuleerd. Daarom werd 11 maart 2022 ons eerste live optreden en dat ook nog eens live bij WOS radio. In dat optreden in het programma 'Stage' van Kees Visser speelden we 8 nummers van ons album. Ervan werd deze gefilmde opname gemaakt. 



6. Optreden in Nederland Drie, Wateringen (8 juli 2022)

Ons optreden in Nederland drie op 10 december 2021 kon door corona lockdown niet doorgaan. We schoven de avond veiligheidshalve door naar de zomer, naar vrijdagavond 8 juli 2022. Het werd een geslaagde muziekavond met hulp van bevriende muzikanten. Je vindt foto's en tekst over deze avond in een apart bericht: klik hier. De Youtube beeld impressie vind je hieronder:


7. Optreden op 'Kassie Schuur' festival (27 augustus 2022)

Op 27 augustus traden we op 2 locaties op tijdens het 'Van het Kassie naar de Schuur' festival in Den Hoorn. Je vindt foto's en tekst hierover in een apart bericht. De Youtube impressie vind je hierna:


8. Berichten rond eerdere release van 'Distance' (januari 2021)
 
In nieuwsfeed van 3voor12 Den Haag

Artikel in regiokrant Het Hele Westland, 27 januari 2021

Léon in Groot Goeree Overflakkee, 2 februari 2021

Frank met interview in 'Delft op Zondag', 30 januari 2021