woensdag 26 augustus 2020

'Monet & Chicago': nieuwe Monet expo

In het 'Art Institute of Chicago' start volgende week een grote expo met veel topstukken van Claude Monet. De Parijse kunsthandelaar Durand Ruel, die veel voor de bekendheid van zijn werken heeft betekend, bracht in 1888 de eerste werken naar Chicago. Daar ontvingen ze (anders dan in Frankrijk) een unaniem positieve reactie in de pers. Het bleek de opmaat tot meer.

Zo verwierven Bertha en Potter Palmer er in 1891 maar liefst 20 van Monet's werken. Zij zouden er uiteindelijk 90 bezitten; ultieme fans! Ook mensen rond het latere Art Institute verwierven werken. Het werd een enorm Amerikaans succes voor Monet, op zijn weg naar succesvol en gerespecteerd kunstenaarschap. Monet was voor hen de ultra moderne kunstenaar, die paste bij hun tijdsbeeld. In 1895 was in Chicago de eerste solo tentoonstelling van Monet in de Verenigde Staten. Een club uit Chicago kocht er 20 schilderijen tegelijk. 

In 1903 was het Art Institute het eerste Amerikaanse museum dat een werk van Monet verwierf. Die collectie breidde de decennia erna fors uit, met name door schenkingen. Tegenwoordig vormen hun 33 schilderijen en 13 tekeningen de grootste Monet collectie buiten Parijs. Deze nieuwe expo in het Art Institute bevat in totaal 70 Monet schilderijen uit collecties in en rondom Chicago. Bij deze post vind je 10 van de topstukken die er te zien zijn, steeds meer een doorklik naar achtergrond informatie.   

Voor de website over deze expo in de Art Institute of Chicago: klik hier

Stacks of Wheat (end of summer) 1890/1891 (klik hier)
Bordighera 1884 (klik hier)
Water Lily Pond 1900 (klik hier)
Cliff Walk at Pourville 1882 (klik hier)
The Petite Creuse River 1889 (klik hier)
Rocks at Port-Goulphar, Bell-Ille 1886 (klik hier)
Charing Cross Bridge, London 1901 (klik hier)
Water Lily Pond 1917/1919 (klik hier)

Overzicht met eerdere Claude Monet 'posts' op deze Blog:

Claude Monet: onbekende(re) meesterwerken: klik hier

Claude Monet in Argenteuil (1872 - 1877): klik hier
Claude Monet: Vetheuil (1878 - 1883): klik hier

Claude Monet, Waves breaking (1881): klik hier

Claude Monet in Varengeville (1882): klik hier
Claude Monet in Pourville (1882): klik hier

Nieuwe kleuren en licht (1884): klik hier
Claude Monet: mediterrane reis (1884): klik hier

Monet in Holland (1886): klik hier
Claude Monet, Belle-Ile (1886): klik hier

De kracht van de Serie: Claude Monet, Antibes (1888): klik hier
Claude Monet en het nu van twijfel (Rouen, 1893): klik hier

Claude Monet: kleine serie L'Ile aux Orties (1897): klik hier
Claude Monet: ochtend aan de Seine serie (1897): klik hier

Monet in London: 1899, 1900 & 1901: klik hier
Monet in London: Waterloo Bridge serie (1903): klik hier

Claude Monet in VenetiĆ« (1908): klik hier

Monet nu in Kunstmuseum Den Haag: klik hier
Inzoomen op Monet in Kunstmuseum Den Haag: klik hier

Het indrukwekkende oeuvre van Claude Monet: klik hier

Aandacht voor Turner: klik hier
Karin Jurick: schilderijen kijken (Monet): klik hier
Schilderijen Claude Monet geveild: klik hier
Claude Monet & The Beatles: klik hier

maandag 24 augustus 2020

Ellen Davidzon: op het strand

De Amsterdamse Impressionist Ellen Davidzon (1971) vond haar roeping rond haar 30ste verjaardag: 'de zon laten schijnen op het doek'. Dat doet dat met 3 hoofdthema's: stranden, Amsterdam en abstracte werken. De keuze voor het schilderen ging via een omweg. Door haar aanleg voor tekenen kwam ze op de Gerrit Rietveld academie terecht. Die opzet paste haar niet goed, waarna ze psychologie ging studeren. Erna had ze verschillende banen, waarna de beeldende kunst toch weer voorliggend werd. Ze leerde zich het schilderen vervolgens zelf aan. Ellen schildert met losse toets en helder palet. Haar composities krijgen kracht door sterke zomerse licht/donker werking en door haar onderwerp scherp(er) neer te zetten tegenover een meer schetsmatige achtergrond. Voor haar eigen website: klik hier.