zaterdag 11 november 2017

Digitale expo: 'Losse zomerse werken'

 
Dianne Flynn

Regelmatig kom ik in mijn digitale-schilderijen-speurtocht werken tegen die ik enorm waardeer. Dikwijls maak ik daarna een aparte 'post' met verschillende werken van zo'n schilder. Dit keer doe ik het anders en plaats ik als digitale expo een heel aantal van die schilderijen bij elkaar.

Ray Roberts
Rita Pacheco 
Aldo Balding
Greg LaRock
Bill Farnsworth
Carole Marine`
Anna Blair Brown
Mònica Castanys
James Richards
Jeffrey T. Larson
Jim McVicker
Robin Paul Weiss
Charles Warren Mundy
Ben Aronson
James Crandall
John Asaro
Stan Moeller
Mark Boedges
Paul Hedley

Impressionisme & Meteorologie

Op de website van Museum Barberini (klik hier) kwam ik een verrassende studie tegen over de meteorologische omstandigheden tijdens het schilderen van enkele bekende impressionistische schilderijen. Je vindt een samenvatting daaruit hieronder.

Hogedruk
De haven van Zaandam in Nederland is onderwerp van Monet's schilderij 'Bateaux a Zaandam' uit 1871. Daarop is een hemel te zien die typisch past bij een nok van hoge druk. Een blauwe lucht karakteristiek voor een frisse maritiem-polaire luchtmassa draagt ​​vlakke, witte, gelaagde hoopwolken. Een gematigde wind van ongeveer Bf 3 zorgt ervoor dat de vlaggen op de masten van de boten fladderen, maar het wateroppervlak in de haven verplaatst er nauwelijks door. Kortom, een aangename zomerdag. De foto eronder toont zo'n hemel. De terugkerende vissersboten varen met rustig water; bij lage windsnelheden dekken vlakke stratocumulus wolken ongeveer een derde deel van de hemel.
 Claude Monet: 'Bateaux a Zaandam' (1871)

Over luchtmassa's en fronten
Luchtmassakaders (fronten) en luchtdrukverdeling (hoge en lage luchtdrukgebieden) bepalen de weerspatronen. Alfed Sisley schilderde een heldere winterochtend onder een hemel die kan worden toegeschreven aan een zwakke hoge drukrug. Zwak ontwikkelde cumuluswolken en vlakke wolken aan de horizon geven aan dat de opwaartse ontwikkeling van de wolken niet sterk is. Dit betekent dat de verticale gelaagdheid van de atmosfeer slechts licht onstabiel is. Hoge druk hangt namelijk samen met verzakkingslucht die de atmosfeer stabiliseert, waardoor de verticale wolkengroei slechts klein is. Het door Sisley weergegeven wolkentype is de cumulus humilis: zie de foto daaronder..
 Alfred Sisley: 'Matinée d'hiver' (1874)

Weeromslag
Het einde van een dergelijke periode van hoge druk wordt vaak ingeluid door een toenemende hoge bewolking. Eerst verschijnen enkele hoogvliegende verenwolken die steeds dichter worden, een bijna onmiskenbaar teken van een naderend warm front dat vaak slecht weer met aanhoudende regen veroorzaakt. Sisley heeft zo'n hemel meegemaakt met binnenvallende cirruswolken bij Moret-sur-Loing. De lucht is nog steeds blauw, maar hoge cirrusstrepen zijn een duidelijk signaal van het naderen van slecht weer, dat ook merkbaar is met de toenemende bewolking aan de horizon. Warme fronten zijn gebieden met slecht weer met typische motregen of gestage regen die uren kan duren, niet het weer waar een schilder veel mee kan.
 Alfred Sisley: Près de Moret-sur-Loing (1883)

Voor de hele uiteenzetting/studie vanaf de website van Barberini: klik hier.

zondag 5 november 2017

Richard van Mensvoort: zitten in de zon


Nog nooit toonde ik hier een serie schilderijen die zo letterlijk aansluit op het thema van deze Blog: 'zitten in de zon'. De Nederlandse schilder Richard van Mensvoort (1972) is een getalenteerde impressionist. Wat uit zijn techniek spreekt (die naast 'impressionistisch' ook behoorlijk 'realistisch' is) en uit de wijze waarop hij het licht in zijn doeken weet te vangen. Bijzonder is dat hij als professioneel schilder zich het schilderen zelf heeft aangeleerd. Net als Rien Poortvliet - één van zijn vroegere voorbeelden - werkte hij eerst jaren in de reclamebranche. Tegenwoordig beschouwt hij Joaquin Sorolla (klik hier) als één van zijn favoriete schilders.

Voor de eigen website van Richard van Mensvoort: klik hier.

 

 


 

 

 

 




Onze eigen liedjes band 'Bojev' (2006 - 2010)

Klik hier voor meer foto's van dit optreden in het Hofpark

Onze progressieve (eigen) liedjes band Bojev bestond van 2006 - 2010 en kwam voort uit muzikaal collectief Cortege du Sage (klik hier). De cellist van Cortege du Sage ging drummen, de gitarist werd bassist, ik bleef gitaar spelen en de broer van de cellist/drummer werd lead-gitarist. Uit die eerste 2 jaar komen onderstaande studio liedjes 'Late' en 'Teenage Lover Fan', nog zonder zangeres dus. Hoogtepunt uit die tijd is zonder twijfel ons optreden in Theater De Naald (daarover meer onderaan deze post).

Nadat twee jaar na aanvang Corina erbij kwam, werden we met de toen ontstane hernieuwde sound een soort van succesvol. Zo wonnen we in oktober 2008 de 'Ramonaaa award' voor beste akoestische performance in Zuid-Holland (klik hier). Daaruit volgden een heel aantal radio optredens, verspreid door de provincie. Hieronder vind je de opname van onze aanwezigheid bij Radio Voorne op 27 februari 2009. Daarboven de twee nummers 'Words' en 'Industrial Hide' die we het weekend ervoor in de studio in Wateringen hadden opgenomen. Dat studioweekend begon op vrijdagavond al muzikaal met een optreden in Het Paard, Den Haag; voorronde Grote Prijs van Zuid-Holland.

Na onze 'split-up' in 2010 zijn we nog regelmatig 'projectmatig actief', zoals in 2015 tijdens de samenwerking met dichter Dirk den Hoed: 'Bojev zingt Den Hoed' (klik hier). Recent werkten we samen in een kleinere setting bij onze presentatie 'Innovatie & The Beatles' (klik hier).

 Bojev: 'Words' (2009)
Bojev: 'Industrial Hide' (2009)
Interview en optreden Radio Voorne (2009)
Bojev: 'Late' (2007)
Bojev: 'Teenage Lover Fan' (2007)
Interviews en optreden 21 december 2008

Bojev van Winden Collectief (2007)
In artistieke verbinding met dichter Emiel van Winden speelden we op 29 september 2007 onder de naam 'Bojev van Winden Collectief' 6 aan-één-geregen gedichten & nummers in Theater De Naald in Naaldwijk. Ons optreden werd door de organisatie - vanwege tijdgebrek - die avond tijdens het optreden met één nummer ingekort. Dit tot frustratie van aanwezigen, ook die op het podium. Deze verongelijkte energie zie je terug op het einde van laatste nummer 'Conversation Time'. Op Youtube is dit integrale theaterconcert nog terug te vinden: klik hier. Ook Natascha Fransen en Joan Hut waren onderdeel van het collectief en verzorgen de styling. De Bojev & van Winden samenwerking omkleedde in april 2008 het thema 'vriendschap' in Op Hodenpijl, Schipluiden. Ons Bojev van Winden Collectief kwam erna nog één keer in een grote setting in actie. Dat was tijdens het festival Cult Royale in Schipluiden, waar we die avond een aantal keer mochten optreden in de garage van Van der Windt. 






Optreden trouwfeest, Op Hodenpijl, Schipluiden, april 2008

Bojev foto galerij

Naaldwijk, april 2006
Naaldwijk, mei 2006
Naaldwijk, juni 2006
Aankondiging optreden, juli 2006
Optreden Nederland drie, Wateringen, 5 januari 2008
Optreden tijdens trouwen, Schipluiden, 24 april 2008
Tuinoptreden, Delft, 27 april 2008
Boerol, 21 juni 2008
Way FM radio optreden 21 november 2008
Radio Midvliet, 26 oktober 2008
Cult Royale, Schipluiden, januari 2009
Cult Royale, Schipluiden, januari 2009
Boerol, juni 2009
Nederland Drie, Wateringen, voorjaar 2009
Paard, Den Haag, Grote Prijs van Zuid-Holland, voorjaar 2009
Waterpop, backstage, Wateringen 2009
Laatste optreden, Pianobar, Naaldwijk, 28 augustus 2009

Bericht 'laatste optreden'

Oefenen in Delft voor reünie (3 juli 2022)
8 juli 2022 tijdens ASA 2022 (Nederland3, Wateringen)
Video impressie inclusief 2 liedjes Bojev reünie, 8 juli 2022