vrijdag 15 januari 2016

Sorolla, Krøyer, Benson World Expo

Stel je voor, dat het mogelijk zou zijn om een internationale impressionistische tentoonstelling te organiseren … dan zou ik maar wat graag schilderijen van Joaquin Sorolla, Peder Severin Krøyer en Frank W. Benson bij elkaar brengen. Hieronder vind je een aantal van hun schilderijen, die ik digitaal bij elkaar zocht. Werken waaruit samenhang spreekt, in thema, wederzijdse inspiratie en gezamenlijke inspiratiebronnen.

Daar weer onder vind je een korte toelichting, als het ware uit de catalogus.  

1. Benson, Krøyer en Sorolla: geliefden in de tuin

Portrait of my daughters, Benson (1907)

Marie and her mother in the garden, Krøyer (1891)

My wife and daughters in the garden, Sorolla (1910)

2. Sorolla en Krøyer: schepen en het strand

Beached Boats, Sorolla (1915)

Boat and the Beach, Krøyer, (1892)

Eating in the Boat, Sorolla (1898)

3. Benson en Sorolla: kinderen en boot

 
Calm Morning, Benson (1904)

The White Boat (Jávea), Sorolla (1905)

Two boys in a boat, Benson (1904)

4. Sorolla en Krøyer: kinderen in zee

 
 Midday at Valencia Beach, Sorolla (1904)

Skagen beach, Krøyer (1892)

Afternoon Sun, Sorolla (1910)

Sunshine at Skagen: boys swimming, Krøyer (1892)

The little sailboat, Sorolla (1909)

5. Benson, Krøyer en Sorolla: zusjes

The Sisters, Benson (1899)

The Benzon daughters, Krøyer (1897)

Two sisters, Valencia, Sorolla (1909)

6. Benson, Krøyer en Sorolla: hun eigen vrouwen

  Portrait in White, Benson (1889)

Portrait of the artist’s wife Marie, Krøyer (1889)

Clotilde in evening dress, Sorolla (1910)

7. Sorolla, Krøyer, Benson: vrouwen met hoed nabij zee

Summer evening at Skagen beach, Krøyer (1893)

A Summer Day, Benson (1911)

Under the awning, beach at zarautz, Sorolla (1910)

Sorolla, Krøyer, Benson: Catalogus

Hieronder alvast een stukje uit de catalogus van deze potentiële World Expo: 

Joaquin Sorolla: 1863 - 1923 (Spanje)
Peder Severin Krøyer 1851 - 1909 (Denemarken)
Frank W. Benson : 1862 - 1951 (Verenigde Staten)

Sorolla, Krøyer en Benson waren in hun tijd toonaangevende schilders, niet alleen in eigen land, ook internationaal. Met onderlinge raakvlakken: allen werden direct of indirect geïnspireerd door de Franse impressionisten en door elkaar. Plenair-air schilderen, de manier van schilderen, hun lichtbehandeling en de keuze voor alledaagse onderwerpen. Zij behielden daarnaast – ieder op de eigen manier - ook een deel van hun ‘naturalisme’; met meer details in de compositie dan bijvoorbeeld bij Claude Monet.

Parijs als centrum
Geen kleurenfoto’s, laat staan internet: het waren tijden dat je knap moeite moest doen om je schilderijen aan de man te brengen. Dat kon alleen door fysiek met ze aan de sleep te gaan: exposeren dus, en liefst in Parijs. Want dat was het centrum van de kunstwereld, waar ook het impressionisme z’n oorsprong vond  – die nieuwe stroming, vertegenwoordigd door een groep jonge schilders. Joaquin Sorolla bezocht op nog jonge leeftijd (tussen 1885 en 1889) Parijs en kwam er in contact met het werk van die nieuwe schilders. Frank Benson genoot er in 1883 een schildersopleiding en was onder de indruk van het werk van Monet.  Peder Severin Krøyer vertoefde tijdens zijn Europese reizen (tussen 1877 en 1881) regelmatig in Parijs en exposeerde er vanaf 1890 regelmatig. Het impressionisme beïnvloedde ook hem sterk.

In 1900 was in Parijs de grote wereldtentoonstelling. Joaquin Sorolla won er de belangrijkste prijs (‘grand prix’). Ook Peder Severin Krøyer en Frank Benson exposeerden en vielen in de prijzen. Frank Benson won een zilveren medaille met zijn ‘the sisters’, dat wordt beschouwd als zijn echte start als impressionist. Joaquin Sorolla werd er internationaal vermaard door. Zes jaar later exposeerde hij 497 werken op een succesvolle eigen expositie in Parijs.

Internationaal
Sorolla maakte in 1909 de oversteek naar Amerika. 356 schilderijen exposeerde hij in New York, waarvan er maar liefst 195 werden verkocht. De reacties waren overweldigend. In de vijf weken dat de expositie duurde, waren er 159.381 bezoekers.

Frank Benson was daar op dat moment al een gerespecteerde schilder, oprichter van de bekende Amerikaanse groep impressionisten ‘The Ten’. Het Amerikaanse publiek dat de expositie van Sorolla bezocht, zag overeenkomsten met zijn ‘American Impressionist Style’.

Hun weg werd er al geëffend door de Franse impressionisten. Vanaf 1883 organiseerde de Parijse kunsthandelaar Paul Durand-Ruel er al meerdere succesvolle impressionistische exposities.

NB en waar die Expo dan plaats zou moeten vinden? Uiteraard in het Grand Palais in Parijs, speciaal ontworpen en gebouwd als expositieruimte voor de wereldtentoonstelling van 1900.