maandag 26 februari 2018

Boerol: waar fotografie Impressionisme wordt


Mijn vorige 'post' ging over het werk van de Amerikaanse schilder Kim English (klik hier). Je kunt zijn prachtige impressionistische schilderijen als volgt omschrijven:
  • gebruik van warme kleuren
  • ter plaatse vastgelegd, niet nabewerkt
  • het moment met snelheid vastgelegd
  • sterk op gevoel, bij grote technisch kennis
  • de mens centraal in de compositie
  • gebruik van sterke lichtcontrasten
Deze karakteristieken kunnen ook worden bereikt met fotografie. De laatste drie edities van ons Boerol festival was getalenteerde fotograaf Sander van der Wel (klik hier) van de partij. Vanuit zijn reportages heb ik bijgevoegde 20 foto's geselecteerd, als digitale expo met thema: 'Waar fotografie Impressionisme wordt'.

  


















Voor meer foto's uit deze serie: klik hier.

zondag 25 februari 2018

Kim English: kunstenaar van het licht (2)


Wat mij betreft is de Amerikaanse Kim English (1957) één van de beste impressionisten van dit moment. Hij schildert dagelijkse taferelen, waarbij hij een onderscheidend groot talent heeft voor compositie en het vastleggen van licht en sfeer. Zijn werken hebben een gevoel van spontaniteit, wat zeker ook komt doordat hij ze in één keer voltooit: hij schildert zijn olieverf nat-in-nat, de zogenaamde 'alla prima' methode. Die snelheid van werken draagt bij aan zijn intuïtieve manier van vastleggen. Kim English speelt met de vastlegging van het licht; hij benadrukt de licht-donker contrasten, een techniek die door de eeuwen heen 'clair obscur' wordt genoemd. Zijn snelle, zelfverzekerde stijl is onderscheidend. Je vindt hier een nieuw overzicht van zijn schilderijen, als vervolg op een eerdere post op deze Blog van een half jaar geleden (klik hier).
















Voor meer Kim English posts op deze Blog:

  • Kim English: schilder van het licht (1): klik hier
  • Kim English: schilder van het licht (3): klik hier 
  • Kim English: schilder van het licht (4): klik hier
  • Kim English: schilder van het licht (5): klik hier