donderdag 12 februari 2015

De Weerstand Voorbij

De weerstand die je in je omgeving ervaart en die je belet om verder te komen, zit dikwijls (ook) in jezelf: de mindset. Je beziet de wereld om je heen vanuit je eigen manier van denken en handelen. Die belemmering kan zich soms vastzetten, in hoe je de situatie ervaart. Als je daar doorheen kan breken, dan ben je de weerstand voorbij: vrij. Om dit beeldend te maken, een associatieve koppeling:

We gingen iedere week met een aantal liefhebbers racefietsen. Ik herinner me die keer dat we van Maasdijk naar Schipluiden reden. Kilometers lang langs het water. Die avond had ik geen goede benen. Het ging hard - kop over kop - en het kostte me meer en meer moeite om aan te blijven haken. Op een bepaalde moment reed ik daar, achteraan, en kon nauwelijks in het wiel blijven. Ik kraakte. Alles in me voelde de behoefte om de benen stil te houden. "Ik kan nu twee dingen doen", bedacht ik me. "Of ik blijf hier zitten en waaier er zo af, of ik rijd op mijn laatste krachten naar kop en zie het dan wel". Ik deed het laatste, reed naar kop en verbaasde mezelf dat ik niet verzuurde. Ik hervond mezelf. Kop over kop ging ik meerijden en bepaalde zo mede het tempo. Ik weet nog hoe fit ik me voelde toen ik thuis kwam. Zo fit had ik me die hele dag niet gevoeld. De weerstand voorbij. Zo zie je maar.

Peloton, Dirk den Hoed