Hieronder alvast een stukje uit de catalogus van deze
potentiële World Expo:
Joaquin Sorolla: 1863 - 1923 (Spanje)
Peder Severin Krøyer 1851 - 1909 (Denemarken)
Frank W. Benson : 1862 - 1951 (Verenigde Staten)
Sorolla, Krøyer en Benson waren in hun tijd toonaangevende
schilders, niet alleen in eigen land, ook internationaal. Met onderlinge
raakvlakken: allen werden direct of indirect geïnspireerd door de Franse
impressionisten en door elkaar. Plenair-air schilderen, de manier van
schilderen, hun lichtbehandeling en de keuze voor alledaagse onderwerpen. Zij
behielden daarnaast – ieder op de eigen manier - ook een deel van hun
‘naturalisme’; met meer details in de compositie dan bijvoorbeeld bij Claude
Monet.
Parijs als centrum
Geen kleurenfoto’s, laat staan internet: het waren tijden
dat je knap moeite moest doen om je schilderijen aan de man te brengen. Dat kon
alleen door fysiek met ze aan de sleep te gaan: exposeren dus, en liefst in
Parijs. Want dat was het centrum van de kunstwereld, waar ook het
impressionisme z’n oorsprong vond – die
nieuwe stroming, vertegenwoordigd door een groep jonge schilders. Joaquin
Sorolla bezocht op nog jonge leeftijd (tussen 1885 en 1889) Parijs en kwam er
in contact met het werk van die nieuwe schilders. Frank Benson genoot er in
1883 een schildersopleiding en was onder de indruk van het werk van Monet. Peder Severin Krøyer vertoefde tijdens zijn
Europese reizen (tussen 1877 en 1881) regelmatig in Parijs en exposeerde er
vanaf 1890 regelmatig. Het impressionisme beïnvloedde ook hem sterk.
In 1900 was in Parijs de grote wereldtentoonstelling.
Joaquin Sorolla won er de belangrijkste prijs (‘grand prix’). Ook Peder Severin
Krøyer en Frank Benson exposeerden en vielen in de prijzen. Frank Benson won
een zilveren medaille met zijn ‘the sisters’, dat wordt beschouwd als zijn
echte start als impressionist. Joaquin Sorolla werd er internationaal vermaard door. Zes jaar later exposeerde hij 497 werken op een succesvolle eigen expositie in Parijs.
Internationaal
Sorolla maakte in 1909 de oversteek naar Amerika. 356
schilderijen exposeerde hij in New York, waarvan er maar liefst 195 werden
verkocht. De reacties waren overweldigend. In de vijf weken dat de expositie
duurde, waren er 159.381 bezoekers.
Frank Benson was daar op dat moment al een gerespecteerde
schilder, oprichter van de bekende Amerikaanse groep impressionisten ‘The Ten’.
Het Amerikaanse publiek dat de expositie van Sorolla bezocht, zag
overeenkomsten met zijn ‘American Impressionist Style’.
Hun weg werd er al geëffend door de Franse impressionisten.
Vanaf 1883 organiseerde de Parijse kunsthandelaar Paul Durand-Ruel er al
meerdere succesvolle impressionistische exposities.
NB en waar die Expo dan plaats zou moeten vinden? Uiteraard
in het Grand Palais in Parijs, speciaal ontworpen en gebouwd als
expositieruimte voor de wereldtentoonstelling van 1900.