Tijdens zijn reis door Italië in 1881 verbleef Renoir gedurende oktober in Venetië. Hij schilderde er een aantal van zijn meesterwerken, in kenmerkende stijl. Direct hieronder vind je zijn zicht op het Dogepaleis (= het gebouw aan de rechterkant). Venetië werd in die tijd dermate veel geschilderd, dat Renoir later grapte dat er minimaal 6 schilders naast elkaar op de kade stonden toen hij het beeld vastlegde. Daar weer onder vind je zijn schilderij van de basiliek van San Marco. Van zijn krachtige 'Grand canal' zijn op internet helaas alleen fletse afbeeldingen te vinden. De gevonden detail-foto's die iemand er zelf van maakte, laten niet alleen de eigenzinnige detaillering zien, maar ook de warmte van de kleuren. Dat origineel is overigens te zien in het 'Museum of Fine Arts' in Boston.
Venice, the doge palace
Piazza San Marco, Venice
Grand canal, Venice
Grand canal, Venice (deel uitvergroot)
Grand canal, Venice (deel uitvergroot)
Terug in Frankrijk werden deze schilderijen geëxposeerd tijdens de 7e impressionistische tentoonstelling. Dat hun schilderkunst toen revolutionair was, blijkt wel uit hoe één van de kritieken erop luidde: 'de meest schandalige reeks woeste klodders door een lasteraar van Venetië'. Het is waar dat Renoir brak met alle conventies door stenen gevels op te laten lossen in een kanten patroon van kleur en licht. De impressionisten introduceerden een nieuwe manier van kijken en vastleggen, die de schilderkunst voor altijd zou veranderen.