zondag 11 december 2016

Plenair en/of in het atelier ...

Impressionisme en plein-air (lees: in de buitenlucht) schilderen hebben veel met elkaar te maken. Dat vangen van het licht kan eigenlijk alleen door het direct buiten vastleggen wat je ziet. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen, dat impressionistische schilders nooit hun atelier van binnen zien. Integendeel, het binnen verder uitwerken van de buiten vastgelegde observaties kan een schilderij beter maken. Zo deed Monet het destijds regelmatig en nu ook een voorbeeld van Hans Versfelt.

In september publiceerde Hans Versfelt op z'n Blog (klik hier) onderstaand schilderij van de Noord-Franse kustplaats Ambleteuse. Hij maakte het schilderij er ter plaatse plein-air bij avondzon. Je ziet de snelheid van het vastleggen er duidelijk in terug. Onlangs maakte hij in zijn atelier een vergelijkbaar schilderij: er direct op gebaseerd, op groter formaat en meer gedetailleerd. Twee prachtige schilderijen, waarbij je zelf kunt kiezen welke je voorkeur heeft.

 Kustplaats in avondlicht (45 x 30 cm) Augustus 2016

Ambleteuse (60 x 60 cm) November 2016