zondag 8 april 2018

Peder Severin Krøyer: Deense Impressionist


Peder Severin Krøyer: Hip Hip Hurray!
Toen deze Blog één dag oud was, plaatste ik bovenstaand schilderij: 'Hip Hip Hurray' van de Deense Impressionist Peder Severin Krøyer: klik hier. Het schilderij - één van de meest vrolijke, zonovergoten werken die ik ken - werd geïnspireerd door een lunch van kunstenaars in 1884 in Skagen. Krøyer baseerde dit complexe schilderij op een tijdens die lunch gemaakte foto. Hij nam er zelf ook aan deel en is er dus ook op te zien; achteraan met baard en bril (links naast de man met hoed). Het kostte hem vier jaar om het schilderij te voltooien. Dat kwam omdat Krøyer - in de beste plein-air traditie - zijn studies ervoor buiten wilde maken, onder vergelijkbare zonnige omstandigheden op dezelfde plek. Dat is op zo'n noordelijke plek, waar de zon niet heel dikwijls schijnt, best een uitdaging. Ook kreeg hij geen vrije toegang tot de betreffende tuin om er daar verder aan te werken wanneer hij wilde. Maar het lukte hem wonderwel. In die vier jaar liet Krøyer overigens enkele oorspronkelijke deelnemers aan de lunch weg en werden andere vrienden toegevoegd. Het meisje vooraan veranderde van een één-jaar-oude-baby in 1884 (te zien op een vroege studie van het werk) naar het vijf jaar oude meisje op dit uiteindelijke werk uit 1888.

Roses, Marie in the Garden (1883) Klik hier

Digitale Expo: Krøyer , Sorolla en Benson
Recent schreef ik al uitgebreid over Joaquin Sorolla, naar aanleiding van ons bezoek aan Museo Sorolla in Madrid: klik hier. Ruim twee jaar geleden plaatste ik op deze Blog een zelf samengestelde expo van overeenkomstige werken van de schilders Krøyer, Sorolla en de Amerikaanse impressionist Frank Benson.
  • Joaquin Sorolla: 1863 - 1923 (Spanje)
  • Peder Severin Krøyer 1851 - 1909 (Denemarken)
  • Frank W. Benson : 1862 - 1951 (Verenigde Staten)
Sorolla, Krøyer en Benson waren in hun tijd toonaangevende, succesvolle schilders, niet alleen in eigen land, ook internationaal. Met onderlinge raakvlakken: allen werden direct of indirect geïnspireerd door de Franse impressionisten en door elkaar. Plenair-air schilderen, de manier van schilderen, hun lichtbehandeling en de keuze voor alledaagse onderwerpen. Zij behielden daarnaast - ieder op de eigen manier - ook een deel van hun ‘naturalisme’; met meer details in de compositie dan bijvoorbeeld Claude Monet. Ze kwamen elkaar ('s werken) tegen bij de wereldtentoonstelling in Parijs in 1900. Joaquin Sorolla won er de belangrijkste prijs (‘grand prix’). Ook Peder Severin Krøyer en Frank Benson exposeerden er en vielen in de prijzen. De werken van Krøyer vormden inspiratie voor Sorolla en Benson. 

Boat and the Beach (1892)

Deze thematisch vergelijkbare schilderijen van hen plaatste ik bij elkaar:

1. Benson, Krøyer en Sorolla: geliefden in de tuin: klik hier

2. Sorolla en Krøyer: schepen en het strand: klik hier

3. Benson en Sorolla: kinderen en boot: klik hier

4. Sorolla en Krøyer: kinderen in zee: klik hier

5. Benson, Krøyer en Sorolla: zusjes: klik hier

6. Benson, Krøyer en Sorolla: hun eigen vrouwen: klik hier

7. Sorolla, Krøyer, Benson: vrouwen met hoed nabij zee: klik hier


Dubbel portret (1898)

Krøyer schilderde zijn vrouw Marie
Op 2 schilderijen hierboven is Marie - de vrouw van de schilder Krøyer - te zien. Hij schilderde zijn vrouw regelmatig. Zij was ook schilder en legde hem ook één keer vast, in bovenstaand dubbelportret uit 1898. Een aantal jaar geleden plaatste ik op deze Blog al een bericht over zijn schilderijen van haar: klik hier. Je vindt hieronder in aanvulling daarop nog enkele van die krachtige werken. 


A breakfast, the artist, his wife and writer Otto Benzon (1883)
(1889)
(1889)
Summer evening on beach of Skagen (1899)

Enkele andere werken van Krøyer
Hierna volgen nog enkele andere werken van Krøyer. Hier direct onder zijn vastlegging van een herberg in het Italiaanse Ravello. Knap hoe hij sfeer en het indirecte zonlicht wist te vangen. 
  
Osteria in Ravello (1890)
Summer day at Skagen's Southern Beach (1884) 
Frederikke Tuxen (1882)
Self portrait at the Easel (1888)